روز رشت چه روزی است ؟

چند سالی است که کلان شهر های ایران از جمله اصفهان ، شیراز ، مشهد و رشت با انتخاب یک روز در تقویم ملی به نام خود سعی در معرفی تاریخ و فرهنگ خود دارند.
12 دی در تاریخ ملی ما به نام روز رشت نام گذاری شده است .

روز رشت

دلیل نامگذاری این روز این است که  در 458 سال پیش در همچنین روزی با ورود سلطان محمد به عنوان نماینده شاه طهماسب صفوی به گیلان رشت به‌عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انتخاب شد و در سال 1394 نام گذاری این روز با پیشنهاد مهندس واهانیان از پژوهشگران رشت به تایید رسید و 12 دی روز رشت نام گرفت .
رشت یکی از کلان شهر هایی است که همیشه مورد توجه بوده است.
شهر رشت که شهر اولین ها نیز از آن یاد میشود ، نخستین شعبهٔ بانکی ایران ، نخستین کتابخانه ملی با بنای شاخص ، نخستین راه‌آهن ایران در آن بنا شده است.

جالب است بدانید که نخستین اتوبوس وارد شده به ایران نیز در رشت بوده است. برای اولین بار یک بازرگان بلژیکی استفاده از اتوبوس را در سطح شهر به کار گرفت اما با گذشت زمان و به دلیل میزان کرایه ، سودآوری و زیر ساخت‌های نادرست حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به یک تاجر ایرانی به نام معین التجار فروخته شد.

معین التجار، اولین وارد کننده اتوبوس به ایران

او پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران منتقل کرد و با کرایه هر نفر به قیمت 3 شاهی فعالیت خود را در تهران آغاز کرد. پس از چند سال از ورود اولین اتوبوس، استفاده از اتوبوس به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی رایج شد و تقاضا برای استفاده از آن بیشتر شد .

معین التجار به تدریج به تعداد اتوبوس های خود اضافه کرد و به این ترتیب اولین ناوگان حمل ‌ونقل شهری تهران به دست حاج محمد حسن تقی معین‌ التجار در بخش‌ خصوصی راه اندازی شد.
خرید و واردات اتوبوس از اروپا برای اتوبوس‌ها استهلاک زیادی به همراه داشت و همین امر باعث شد با تصویب مجلس شورای ملی آن زمان ،کارخانه مونتاژ اتومبیل و اتوبوس در ایران دایر شود.
شاسی و موتور این اتوبوس ها به ایران وارد میشد و اتاق چوبی آن ها را در کارخانه ی اطراف تهران میساختند.

اولین اتوبوس ایران، روز رشت
اولین اتوبوس ایران، روز رشت

رانیران، نام اولین شرکت اتوبوسرانی ایران

حاج آقا تهرانی صاحب یکی از شرکت های آن زمان بود که این شرکت هم اکنون به نام «رانیران» به فعالیت خود ادامه میدهد. از دیگر شرکت های اتوبوسرانی آن زمان «اتو توکل » نام دارد. این اتوبوسرانی متعلق به حاج علی‌اکبر توسلی بود و مسافران را در خیابان های شاهپور و گمرک تهران سوار میکرد و به اطراف تهران مثل کرج ، شهریار و رباط‌ کریم می‌برد.

رشت شهر باران های نقره ای ، شهر شب های بیدار و شهر اولین های ایران است، مقصد تعداد زیادی از مسافران است که رشت را مقصد سفر خود انتخاب کرده اند، برای خرید بلیط اتوبوس تهران رشت، می توانید به سایت ایباس مراجعه کنید یا از طریق مراجعه حضوری به شعبه ایباس در ترمینال رشت، بلیط اتوبوس خود را رزرو کنید.

روز رشت مبارک!

 

اگر مایل به خرید بلیط اتوبوس هستید می توانید از ایباس بلیط رشت به تهران را خریداری کنید .

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد