اتوبوس 302 خاطره انگیزترین اتوبوس بنز در ایران + مشخصات کامل

اتوبوس 302 جزو اولین اتوبوس هایست که وارد ناوگان اتوبوس رانی ایران شده که در ابتدا از آن برای استفاده داخل شهری و برون شهری و سرویس های مدارس و … استفاده می شد. اتوبوس ۳۰۲ بنز یادآور دوران کودکی، نوجوانی یا جوانی بسیاری از ایرانیان است. این خودرو زمانی به بازار ارائه شد که رقیبی در بازار ایران  اقدام به عرضه اتوبوس نمی‌کرد به‌ همین دلیل به صورت گسترده در سیستم حمل و نقل ایران به‌کار گرفته شد.

اتوبوس 302 که مدل های موجود در ایران دارد، برای هر کدام از پنجره ها یک پرده جانبی اختصاصی در نظر گرفته شده است.

بنز ۳۰۲ در سال 2009

به تازگی یک دستگاه اتوبوس بنز O302 مونتاژی توسط ایران ناسیونال از طریق eBay در بخارست رومانی به فروش گذاشته شده است. این نمونه نادر بین سال های 2009 و 2012 بطور دقیق بازسازی شده و در وضعیت ایده آلی بسر می برد. آقای Alexandru Constantinescu برای این اتوبوس کلاسیک کم نظیر قیمتی برابر با 133 هزار دلار تعیین کرده است. کیفیت بازسازی مدل مذکور به حدی بالاست که گویی مدل مذکور چند روز پیش خطوط تولید کارخانه را ترک کرده است.

بنز ۳۰۲ تا اوایل دهه هفتاد خورشیدی روی خط تولید قرار داشت و همانند بسیاری دیگر از محصولات داخلی تحت فیس‌لیفت قرار گرفت. ۵ اتاق مختلف برمبنای شاسی و قوای فنی اتوبوس بنز ۳۰۲ در بازار عرضه شدند که معروف‌ترین آن‌ها اتوبوس‌های ایران پیما هستند و به فیس کادیلاکی در بازار شهرت دارند.که با آمدن اتوبوس تخت شو VIP کم کم این اتوبوس ها به دلیل عدم راحتی از مسافرت های برون شهری حذف شد .

جدیدا یک دستگاه اتوبوس 302 مونتاژی توسط ایران ناسیونال از طریق eBay در بخارست رومانی به فروش گذاشته شده است. این نمونه نادر بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ بطور دقیق بازسازی شده و در وضعیت ایده آلی است.

ه منظور حفظ اصالت این اتوبوس، در روی درپوش محفظه موتور لوگوی قدیمی ایران خودرو یا همان ایران ناسیونال سابق نصب شده است.در داخل اتاق همانند نمونه های اصلی از اجزا و تزئینات چوبی در برخی قسمت ها استفاده شده، دسته دنده و نشان دهنده های پشت فرمان نیز از طراحی کاملا کلاسیکی برخوردار بوده و عینا مشابه مدل های تولیدی توسط مرسدس بنز هستند.

بیشتر بخوانید : مشخصات اتوبوس اسکانیا

اتوبوس 302
اتوبوس 302

مشخصات تکمیلی اتوبوس 302

اتوبوس 302 تولید بنز دارای مشخصات خوبی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد :

موتور OM355 6 سیلندر خطی دیزلی مرسدس یکی از «سگ جان»‌ترین موتورها بود به‌گونه‌ای که حتی حالا که اکثر این اتوبوس‌ها از رده خارج شده اند اما از موتورشان به‌عنوان موتور آب یا موتور ژنراتور استفاده می‌شود. این موتور 11.58 لیتری یارای تولید 240 اسب‌بخار و 820 نیوتن‌متر گشتاور را داشت و به گیرباکس دنده‌دستی متصل است .

کلاس ظرفیتی این اتوبوس 1+1+45 (استاندارد) است که در اوایل دهه هفتاد تا اواخر دهه 80 همچنان از آن استفاده می شد و جز اتوبوس هایی بود که به علت قدرت موتور و ظرفیت بالا و کمک فنر نرم بسیار محبوب بود .

برای حفظ اصالت این اتوبوس، در روی درپوش محفظه موتور لوگوی قدیمی ایران خودرو یا همان ایران ناسیونال سابق نصب شده است. در داخل اتاق همانند نمونه های اصلی از اجزا و تزئینات چوبی در برخی قسمت ها استفاده شده، دسته دنده و نشان دهنده های پشت فرمان نیز از طراحی کاملا کلاسیکی برخوردار بوده و عینا مشابه مدل های تولیدی توسط مرسدس بنز هستند.

خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

اگر قصد خرید بلیط اتوبوس را دارید می توانید با مراجعه به سایت ایباس اقدام به خرید اینترنتی بلیط اتوبوس بکنید . Ebus سامانه ای است که بلیط اتوبوس بین شهری می فروشد و بلیط اتوبوس اکثر شهر های ایران را دارد مثلا اگر بلیط اتوبوس تهران به مشهد را می خواهید یا جاهای دیگر را به راحتی می توانید به سایت ایباس مراجعه کنید و بلیط اتوبوس خود را خریداری کنید .

3 دیدگاه
  1. شهاب می گوید

    یادش بخیر ما خانوادگی از کرمانشاه با یکی از این اتوبوسهای ایران پیما سال 72 که فقط 10سالم بود رفتیم مشهد تو را حین حرکت کف راهروش پتو انداختیم شب خوابیدیم چه کیفی داشت هیچوقت فراموش نمیکنم انگار تو گهواره بودم اصلا یه صفایی داشت اون سالها…خیلی زود گذشت فقط یه مشت خاطره و عکس از اون روزا مونده

  2. آرمان می گوید

    یادش بخیر دهه هفتاد داشتیم. تهران اردبیل کار میکرد.

  3. علی امینی می گوید

    این اتوبوس بنز قدیمی عالی بود و من خیلی باهاش خاطره دارم

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد