سوغات اردبیل را بهتر بشناسیم

استان اردبیل در منطقه آذربایجان واقع شده و اکثر ساکنان آن به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. به دلیل تنوعی که در صنایع دستی و سوغات اردبیل وجود دارد امکان انتخاب های زیادی را برای گردشگران فراهم می کند. بهتراست بدانید بعضی از صنایع دستی اردبیل در بازارهای داخلی عرضه نمی شود و به دلیل کیفیت بالایی که دارند به عنوان یک نماد شناسایی فرهنگ ایرانی به کشورهای دیگر صادر می شوند.

سوغات اردبیل

در ادامه با سوغاتی های اردبیل آشنا شوید تا اگر مثل هزاران گردشگری که به علت طبیعت زیبا و جاهای دیدنی اردبیل مسافرت کردید از این سوغاتی های خوشمزه بی نصیب نمانید.

1. عسل

مهم ترین سوغاتی اردبیل عسل خوشمزه آن است که بیشتر ما عسل سبلان را بهترین عسل طبیعی در ایران می شناسیم. همانطور که می دانید استان اردبیل بخصوص منطقه سبلان یکی از مراکز مهم تولید عسل با طعم های مختلف گون، آویشن و … می باشد. در واقع به توصیه طب سنتی از آن بعنوان خوراک دارویی استفاده می کنند.

2. سرشیر و کره

یک ماده غذایی محلی که در کنار عسل یک وعده صبحانه لذیذ و مغذی می­ شود.سرشیر را به اسم خامه یا نام ترکی قیماق بشناسید. اگر به این شهر سفر کردید ترکیب سرشیر (بهترین نوع آن در اردبیل از شیر گاو میش تهیه می­ شود) با عسل را حتماً به عنوان صبحانه میل کنید که با احساس سیری طولانی مدتی که ایجاد می­ کند به عنوان یک صبحانه کامل و خوشمزه در ذهنتان خواهد ماند.

سرشیر و کره
سرشیر و کره

3. تخمه آفتابگردان

با کاشت این گیاه در بسیاری از مناطق، این استان تبدیل به یکی از رکوردارترین شهرها در صادرات آن شده است. سرشار از ویتامین E و B و آهن، پتاسیم و … بوده و برای رفع گرفتگی عضلات بسیار مفید است. تخمه آفتابگردان شمشیری نوع پرفروش این خوراکی است. به دلیل ظاهر کشیده و نوک تیزشان به این نام شناخته شده اند و در طعم های مخلف نمکی، فلفلی، سرکه ای به فروش می رسند. به صورت پوست گیری شده و مغز کرده در بسته بندی های مختلف هم می توانید آن را ببینید.

4. حلوا

اردبیل هم مانند بسیاری از شهرها حلواهای سنتی مخصوص به خود را دارد. مانند حلوای سیاه (قره حلوا)، حلوای سفید، حلوای زنجبیل حلوا سیاه اردبیل به علت خاصیت گرمی بالایی که دارد از خوراکی های پر مصرف در فصل سرماست. برای کمر درد، لاغری و دردهای مفصلی بسیار مؤثر است. پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین­های E – B- C ، ویتامین A و منیزیم موجود در آرد آن (آردی که در تهیه این حلوا استفاده می­شود آرد جوانه گندم است) از خواص این ماده غذای مقوی هستند.

در گذشته یکی از غذاهای اصلی مردم در زمستان­های سرد و طولانی این منطقه بود. این سوغاتی سنتی با سابقه نزدیک به یک قرن هنوز هم اصول پخت و ترکیب خود را حفظ کرده است. از آرد برنج، شيره بال (عسل) یا شیره شکر، روغن، وانيل يا گلاب، زنجبيل، زعفران برای تهیه حلوای سفید استفاده می کنند. این شیرینی سنتی عطر و طعم فوق العاده ای دارد.

5. باقلوا

باقلوا این خوراکی خوشمزه هم مانند بسیاری از شیرینی­ های کشورمان در هر شهر با طعم مخصوص آن طبخ می ­شود.

شیرینی اصیل اردبیل است که بسیار شبیه باقلوای استانبول است. این شیرینی علاوه بر ایران در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، قفقاز، برخی کشورهای عربی، یونان، قبرس و برخی مناطق روسیه  تهیه می­ شود. از لایه ­های نازک خمیر و پودر گردو تهیه شده است.

در ایران بجز اردبیل در شهرهای تهران، قزوین، یزد، کاشان و سردرود و به شکل­های مختلف لوزی، مربع، لوله­ای و در طعم­ های پسته­ای، گردویی بادامی، نارگیلی و کاراملی با مواد اولیه گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاکه قند، شیر و روغن می­توانید این شیرینی را ببینید.

آرد استفاده شده در آن از آردهای درجه یک شیرینی پزی است که نسبت به دیگر شیرینی ­ها آن را با کیفیت ­تر و خوشمزه ­تر می­ کند

6. نان فطیر

نان فطیر در اکثر شهرها پخت می شود و مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد. اما نان فطیر مغزدار سراب و اردبیل که با چای و دمنوش عصرگاهی میل می شود به ندرت از یاد گردشگران می رود. اردبیلی ها به آن شیرین چورک (نان شیرین) می گویند. آرد، ماست، روغن یا کره حیوانی، پودر زنجبیل یا زردچوبه ، تخم مرغ، آب ، نمک، خمیر مایه، شکر، شیر، کنجد، گردو مواد تشکیل دهنده این نان هستند.

برای خرید بلیط اتوبوس تهران اردبیل می توانید به سایت ایباس مراجعه کنید

7. قند چورگی (نان برنجی خلخال)

در گذشته بیشتر خانه ­ها در ایام نوروز این شیرینی را می­ پختند. دلیل نامگذاری آن به قند چورگی استفاده از پودر قند در پخت آن ست. البته این سوغات اردبیل مانند بسیاری از شیرینی­ های محلی دیگر امروزه کمتر در خانه­ ها پخت می­شود. روغن، پودر قند، تخم مرغ، زنجبیل، وانیل و هل ترکیب مواد این شیرینی هستند. به مدت 6 ماه قابلیت ماندگاری در جای خنک را دارد و برای نگهداری آن چندان به یخچال احتیاج نیست.

8. شکلات رسته اردبیل

شکلات رسته را بیشتر اهالی اردبیل می ­شناسند. از خوراکی ­های سنتی و بومی اردبیل با قدمت بیش از نیم قرن است. پخت آن سخت است و در تعداد محدودی از قنادی­ ها می ­توان آن را پیدا کرد. سختی آن به علت فرآیند طولانی (نزدیک به 24 ساعت ) تهیه آن است که صبر و حوصله زیادی می­ خواهد. مرحله به مرحله باید با دقت و ظرافت عمل کرد تا به یک شکلات رسته مطلوب رسید. از شیر، شکر، گلوکز، کره طبیعی، خامه مخصوص سرشیر، مغز گردو و کاکائو برای تهیه آن استفاده می ­شود و همانطور که می ­بینید در تولید آن از آرد استفاده نمی‌شود. نکته بسیار جالب و نادری است!!!

متأسفانه با وجود اینکه این شکلات  قابلیت بالایی در تبدیل شدن به یک شکلات سرآمد در کشور و خاورمیانه را دارد به دلیل کم توجهی و نبود برنامه توسعه­ های برای صادرات کم کم به فراموشی سپرده می­ شود. لازم دانستیم برای حفظ ارزش ها و هنرهای بومی کشورمان این سوغات اردبیل را به گردشگران معرفی کنیم.

9. پلاس بافی اردبیل

این هنر قدیمی در مناطق مختلف استان اردبیل بویژه در بین عشایر آن بخصوص ایل شاهسون دیده می­ شود. فروش آن مستقیماً از طریق خود عشایر و تولید کنندگان بوده و برنامه ه­ای برای صادرات آن وجود ندارد. جای این هنر اصیل و سوغات اردبیل در اکثر نمایشگاه ­های بین المللی خالی است.

10. چنته بافی

چنته بافی
چنته بافی

چنته به نوعی کیف سنتی گفته می ­شود که از صنایع دستی زیبای اردبیل است که برای تهیه آن دو قطعه قالی مستطیل شکل را روی هم قرار می­ دهند، سه طرف آن را دوخته و یک طرف آن را باز می­ گذارند. منگوله­ های رنگارنگ آن بسیار در زیبایی این کیف تأثیرگذاراست. این کیف در بعضی مناطق با گلیم یا جاجیم و یا ترکیب چند نوع بافت قالی، گلیم و سومالک نیز تهیه می شود.

علاوه بر سوغات اردبیل که مشاهده کردید در مجله ایباس می توانید از جاذبه گردشگری شهر ها و سوغات سایر شهرها هم مطلع شوید مثلاً سوغات رشت یا سوغات زنجان و …

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد