راهنمای سفر به کربلا در اربعین حسینی 1401

اگر مسافرِ کربلا در ایام اربعین هستید خواندن راهنمای سفر به کربلا را از دست ندهید.

پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین کربلا یکی از بزرگ ترین گردهمایی های مسلمانان در جهان که در سال های اخیر بازتاب زیادی بین اُمت اسلام به همراه داشته است.

اگر بخواهیم قدمت این اجتماع میلیونی را در، اربعین حسینی از لحاظ تاریخی بررسی کنیم؛

نقل قول های زیادی از زبان شیعیان و مسلمانان سنی وجود دارد که به واقعه ای پس از شهادت امام حسین و خاندان بنی هاشم در روز دم محرم الحرام می پردازد.

روایت شده است که در آن زمان زنان و کودکان پس از واقعه عاشورا به اسارت معاویه درآمدند و معاویه زنان و کودکان را پس از طی سفری جان سوز به کوفه، شام و سپس به کربلا برد تا بتوانند اجساد شهیدان شان را به خاک بسپارند.
بر اساس همین روایات مستند شیعی و سنی جهت سوگواری مردم عراق فسخ عزیمت کرده و راهی سرزمین کربلا می شدند تا آن مسیر را پیاده طی کنند.

به مرور مسلمانان از سراسر جهان در این گردهمایی شرکت کرده تا، به سوگ آن حضرت و خاندان بنی هاشم بنشینند و همبستگی مسلمانان را به جهانیان نشان دهند.

راهنمای سفر به کربلا در اربعین حسینی 1401
راهنمای سفر به کربلا در اربعین حسینی 1401

لیست وسایل مورد نیاز سفر به کربلا در اربعین

اربیعین2 min راهنمای سفر به کربلا در اربعین حسینی 1401
راهنمای کامل پیاده‌روی اربعین + مدارک لازم برای پیاده روی اربعین ۱۴۰۱

اگر عازم کربلا هستید به همراه داشتن برخی وسایل مورد نیاز در طول مسیر با وجود موکب های خدمات رسانی به زائران را فراموش نکنید. که در ادامه نوشتار به این موضوع پرداخته ایم:

  • کفش مخصوص پیاده روی
  • کوله پشتی اربعین
  • گذرنامه و کارت ملی / کیف پاسپورت یا کیف گردنی ، سیم کارت عراقی
  • کیسه خواب سبک
  • لباس مناسب فصل / کلاه و لباس گرم
  • پاوربانک / شارژر گوشی ( لوازم الکترونیکی )
  • لوازم شخصی زائر
  • داروهای ضروری ( قرص های سرماخوردگی و پماد سوختگی )
  • نقشه مسیرهای مختلف

کفش مخصوص پیاده روی اربعین

اولین و مهم ترین نکته انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی طولانی اربعین به منظور سهولت در راه رفتن و سلامت بدنتان می باشد. که از بروز عارضه های پوستی در طول مسیر پیاده روی جلوگیری می کند.

از کفش های اسپرت راحت وصندل های طبی در مسیر پیاده روی اربعین کربلا استفاده کنید.

کوله پشتی مخصوص پیاده روی اربعین

یادتان نرود که به هیچ وجه برای جابه جایی وسایل خود در پیاده روی اربعین از چمدان و ساک دستی استفاده نکنید !

بهترین گزینه ؛ استفاده از کوله پشتی سبک ، راحت و استاندارد می باشد.( اگر کوله پشتی کوهنوردی دارید که چه بهتر. )

در طراحی کوله پشتی های کوهنوردی از استانداردهای مشخصی برای حفظ سلامت کوهنوردان استفاده می شود که برای پیاده روی های طولانی گزینه مناسبی است.

اما اگرقصد سفرهوایی به اربعین را دارید و در یکی از شهرهای زیارتی نجف، کاظمین، سامرا و کربلاء هتل و اسکانی را در نظرگرفته‌اید می‌توانید باخیال راحت چمدانتان را با خودتان ببرید.

کارت ملی و گذرنامه خودتان را در سفر به کربلا فراموش نکنید!

نگهداری از مدارک شناسایی در سفر به کربلا و به خصوص در مسیر پیاده روی اربعین اعم از گذرنامه، کارت ملی مهم بوده و بهتر است آن ها را در جایی امن، درون کیف پاسپورت یا کیف گردنی خود نگهداری کنید.

برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان خود به محض ورود به خاک عراق در مراکز فروش سیم کارت های کشور عراق با در دست داشتن پاسپورت خود سیم کارت خود را خریداری کنید.

کیسه خواب سفری

از دیگر وسایل مورد نیاز در سفر به کربلا که پیشنهاد می کنیم همراه خود داشته باشید؛ کیسه خواب سَبُک سفری است. کیسه خواب در شرایط آب و هوایی نامساعد در برابر آفتاب سوزان، گرد و خاک و سرما از شما محافظت کرده و در صورتی که مکان مناسبی برای استراحت و خواب پیدا نکنید در طول مسیر می توانید از کیسه خواب استفاده کنید.

لباس مناسب پیاده روی برای سفر به کربلا در اربعین

به یاد داشته باشید، فرقی نمی کند مقصد سفرتان کجا باشد، قبل از شروع سفر شرایط آب و هوایی را ارزیابی کنید.

و لباس مناسب فصل به همراه داشته باشید.

سعی کنید از لباس های ضد تعریق در مسیر استفاده کنید. نیاز به لباس زیاد و اضافه بار نیست برای احتیاط در برابر سرما یک گرمکن و یک کلاه گرم در شب برای شما کافی است. اگر پوست حساسی دارید برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پیشنهاد می کنیم که از دستکش نخی و کلاه آفتاب گیر استفاده کنید.

پاور بانک و شارژر سفر کربلا

اگر اهل ثبت لحظه های سفر باشید و بخواهید در مسیر پیاده روی اربعین از اینترنت برای اشتراک گذاری سفرتان با دوستان خود استفاده کنید احتمال کم شدن باطری گوشی تان و خاموش شدن آن زیاد است. قبل از شروع سفر گوشی خود را کامل شارژ کنید و در مسیر با همراه داشتن پاوربانک خیالتان را بابت، از دست ندادن ثبت لحظه های به یاد ماندنی و تماس های تلفنی راحت کنید.

البته اگر شارژر گوشی خود را همراه خود ببرید ممکن است که در صورت اسکان بتوانید باطری گوشی تان را شارژ کنید.

همراه داشتن لوازم شخصی در سفر کربلا

لوازم بهداشتی از قبیل : ماسک، الکل ضدعفونی کننده، مرطوب کننده، ضدآفتاب، شوینده پوست، دستمال کاغذی، مسواک و دهان شویه … برای رعایت اصول بهداشتی همراه خودتان داشته باشید. در طول سفر برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها کمک تان خواهد کرد.

برای خورد و خوراک در طول مسیر موکب های وجود داره که می توانید با توقف در آن ها میان وعده های مختلفی میل کنید و پیشنهاد می کنیم قاشق، چنگال و ظروف شخصی قابل حملی را همراه خودتان به سفر کربلا ببرید.

داروهای ضروری سفر به کربلا در اربعین

خالی از لطف نیست برای مواقع ضروری داروهایی مانند:

مسکن ها، قرص سرماخوردگی، پماد و باند برا گرفتی عضلات همراه داشته باشید.

نقشه مسیرهای مختلف پیاده روی اربعین

با توجه مرز خروجی که برای سفر خود به کربلا اربعین انتخاب کرده اید مسیرهای مشخصی برای رسیدن به شهرهای مختلف کشور عراق وجود دارد که در طول مسیر می توانید از ایستگاه های راهنمایی زائران نقشه مورد نظر را تهیه کنید و همراه داشته باشید.

هزینه های سفر پیاده روی اربعین چه قدر است ؟

اربیعین3 min راهنمای سفر به کربلا در اربعین حسینی 1401
راهپیمایی اربعین حسینی

یکی از سوالات پر تکرار مسافران اربعین حسینی، در رابطه با ارز و محاسبه هزینه‌ های سفر می باشد. این که چه نوع ارزی را به همراه داشته باشند تومان، دینار عراقی و یا دلار؟

طبق تجربه بسیاری از کسانی که طی این سال ها در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کرده‌اند، بهتر است پیش ‌از خارج شدن از مرز، از صرافی های شهرتان در کشور مبدا مقداری از پول خود را به دینار عراقی و دلار تبدیل کنید. چرا که به علت کاهش ارزش ریال ایرانی در برابر دینار عراقی و دلار آمریکایی بسیاری از مردم عراق دیگر حاضر به‌ تبدیل ریال به‌ دینار عراقی نیستند، پس بهتر است پیش از مواجهه با این اتفاق مقداری ارز رایج کشور مقصد خود را به همراه داشته باشید.

همان طور که می دانید بسیاری از هزینه های سفر در این این رویداد جمعی رایگان می باشد؛ و به میزبانی کشور عراق و به کمک دولت ها هزینه های حضور زائران و تردد در کشور عراق تامین می شود. اما در هر صورت همه مسافران بهتر است که همراه خود پول نقد رایج کشور عراق یا دلار برای هزینه های مختلف مثل : خرید سوغاتی و … همراه خود داشته باشند.

هر 1000 دینار عراقی برابر با 20 هزار تومان پول ایرانی است. براساس همین تبدیل، به طور تقریبی می توان این طور محاسبه کرد که اگر قصد حرکت از هر یک از مرز های مشترک ایران و عراق را به نجف اشرف و یا کربلای معلی را داشته باشید جهت حمل و نقل در مسیرهای منتهی به کاروان پیاده روی چیزی حدود 10تا 30 هزار دینار عراقی نیاز خواهید داشت.

پیاده‌روی‌ اربعین ازچه زمانی‌ آغاز می‌شود ؟

از سوالات اساسی مسافرانی که قصد سفر به کربلاء در چنین ایام و مناسباتی را دارند این است که سفر اربعین کربلا کاظمین از چه زمانی آغاز می‌شود؟
همه ساله پس از اتمام ماه محرم، زمزمه‌های راهی شدن به کربلا را می شنویم؛ معمولا از نیمه های‌ ماه صفر و ده روز پیش از اربعین این سفر آغاز می‌شود تا زائران و محبان حسین خود را به موقع و در روز بیستم ماه صفر که مصادف با چهلمین روز شهادت امام حسین علیه الاسلام است به کربلاء برسانند.

مسیر پیاده روی اربعین از کجا آغاز می‌شود ؟

اربعین 4 راهنمای سفر به کربلا در اربعین حسینی 1401
خرید بلیط اتوبوس اربعین کربلا پیاده روی

شروع سفر کربلا اربعین با توجه به شهر محل سکونت مسافران متفاوت بوده و از مبدا هر شهری برای رسیدن به مرزهای مشترک با کشور عراق، زائران می توانند با خرید بلیط اتوبوس خود را به موقع و بی دغدغه به مرزهای کشور ایران برسانند. مسافران کربلا می توانند سفر خود را از ابتدای چهار مرز مشترک میان ایران و عراق، یعنی‌ :

  • مرز مهران
  • مرز خسروی
  • مرز چذابه
  • مرز شلمچه آغاز کنند.

در سال های گذشته زائرانی بوده اند که ابتدا به نجف اشرف یا کاظمین رفته و پس از زیارت حرم امیرالمومنین پیاده به سوی کربلا می روند. شما نیز می توانید از همین الگوی سفر پیروی کنید و پس از زیارت حرم حضرت علی علیه السلام از خروجی درب باب الساعه به سمت شارع امام صادق علیه السلام حرکت کنید و پس ازطی مسافتی کوتاه وارد بزرگراه اصلی کربلاء شوید، خاطر جمع باشید که پیدا کردن نشانه‌‌های مسیر کارسختی نیست !

چرا که، بلافاصله پس از خارج شدن از حرم حضرت علی علیه السلام، ستون‌ هایی را خواهید دید که به ترتیب و با فاصله های مشخص شماره‌ گذاری شده‌اند که اصطلاحا به آن ها عمود می‌ گویند. در خود شهر نجف 182 عمود شماره گذاری شده‌ که ادامه آن ها را از نجف تا کربلا با فاصله های 60 متر می بینیم. آخرین عمود به شماره 1452 را که دیدید، بایستید و سلام به حضرت سیدالشهداء را فراموش نکنید، بله شما به مقصد، شهر عشق، کربلا رسیده‌اید.

مسیر پیاده روی از نجف تا کربلا


مسافت پیاده‌روی از نجف تا کربلاء : 80 کیلومتر

زمان لازم برای طی این مسافت : 20 تا 25 ساعت

شما با توقف های کوتاه جهت استراحت، عبادت و خوردن غذا و گذران شب در موکب های دایر می‌توانید در دو یا سه روز از نجف به کربلاء معلی برسید.

سفر به کربلا در اربعین از مرز شلمچه


مرز شلمچه یکی از مرزهای مشترک بین ایران و عراق واقع در خوزستان، مسافت مرز شلمچه تا کربلا 550کیومتر بوده که برای رفتن به کربلا از شهر بصره باید عبور کنید تا به کربلا برسید. لازم به ذکر است که برای زائران کربلا اربعین امکانات رفاهی و شرایط مساعدی برای اسکان در مسیر پیاده روی فراهم شده است.

پیاده روی 1401 اربعین کربلا

ستاد برگزاری اربعین در سال 1401 نیز با شرح پاره‌ای از توضیحات درباره شرکت در برنامه پرشور اربعین شرایط و ضوابطی را مشخص کرد.
برای شرکت در پیاده روی اربعین می‌توانید با ورود به سامانه سماح ثبت نام خود را آغاز کنید. در نظر داشته باشید که گذرنامه شما حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. با وارد کردن اطلاعات شخصی و گذرنامه تان و دریافت کد رهگیری به منظور خروج از مرز می‌توانید راهی این سفر شوید.

قابل توجه مسافران اتوبوس عازم به کربلا؛ شرط خرید بلیط اتوبوس به استان های مرزی از مبدا محل سکونت شما ثبت نام در سامانه سماح می‌باشد.


اداره گذرنامه و پلیس مهاجرت اعلام کرد هموطنان گرامی می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب اداره گذرنامه و پلیس مهاجرت با در دست داشتن مدارک شناسایی شان برگه عبور موقت برای شرکت در اربعین حسینی را دریافت کنند، اعتبار این گذرنامه های موقتی تنها 10 روز است که باید طی این 10 روز شما به وطن خود بازگردند در غیر این صورت تحت تعقیب پلیس مهاجرت قرار خواهند گرفت.
الزام و ضرورت تزریق حداقل دو دوز از واکسن کرونا برای مسافران کربلا الزامی است. اگر قصد سفر هوایی و یا زمینی به عراق را دارید به همراه داشتن کارت واکسن خود را فراموش نکنید.
پیش بینی می‌شود امسال با حضور پنج میلیونی شیعیان در کربلا مراسم پرشور اربعین حسینی برگزار خواهد شد وشاهد یکی از زیبارترین پیاده‌روی های اربعین‌ درتاریخ خواهیم بود.

#همیشه_به_سفر

مجله گردشگری Ebus سفر خوبی را برای زائران کربلا اربعین آرزو می کند.

2 دیدگاه
  1. فرزانه یوسفی می گوید

    وسایل مورد نیاز جالب بود

    1. modir می گوید

      ممنون از نظرت فرزانه عزیز

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد