جاهای دیدنی ارومیه، ترکیب کوهستان، تاریخ و جنگل‌های سرسبز

ارومیه (Urmia)، مرکز استان آذربایجان غربی، یکی از شهرهایی است که اگر اهل سفر و اکتشاف ایران زیبا هستید، دیدار آن، روح‌تان را نوازش خواهد داد؛ به ویژه اگر در ایام بهار، به این شهر سفر کنید (فصلی که زمین بیش از دیگر فصول، لباس زیبا به تن کرده و بیشتر از همیشه شوق زندگی دارد). حالا با این مقدمه، پیش از سفر واقعی به این شهر، بیایید تا با هم از طریق واژه‌ها، مسافر جاهای دیدنی ارومیه شویم.

ارومیه، شهری واقع در سر گربه (ایران)

همانطور که بهتر از ما می‌دانید، ایران را به گربه‌ زیبایی تشبیه می‌کنند که در شرق خاورمیانه جاخوش کرده و شهر غربی مورد نظر ما، ارومیه، در سر این گربه جای گرفته است. کلان‌شهری بزرگ با مردمانی که به زبان شیرین ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و تاریخ پرفراز و نشیبی را در دوره‌های مختلف پشت‌سر گذاشته‌اند.

اگر در نگاه کوتاهی بخواهید این شهر را بشناسید، باید کمی از کلیات استان آذربایجان غربی حرف بزنیم: استانی که به رودخانه‌های پرآبش مشهور بوده و هست و آب و هوای سرد آن، مهمان روزهای زمستانی است و بهاری که تا ابتدای اردیبهشت، همچنان خنک و تا حدی سرد است (البته اجازه دهید از تغییرات اقلیمی صرف‌نظر کنیم).

کشاورزی یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این استان در نواحی روستایی است و باغ‎های سیب این منطقه همیشه شُهره بوده است. چشم ایران نیز در این استان قرار دارد که البته برای چندین سال است که حال و روز خوشی ندارد؛ بله، از دریاچه ارومیه حرف می‌زنیم.

با این توضیحات کلی، سوار بر پرنده خیال، به جاهای دیدنی ارومیه می‌رویم و جزئیاتش را برایتان تفسیر می‌کنیم.

جاهای دیدنی ارومیه در بهار

دریاچه ارومیه، چشم زیبای ایران

نمی‌دانیم تا به‌حال از نزدیک و در فضایی طبیعی، پرنده‌های زیبایی مانند فلامینگوها و پلیکان‌ها را زیارت کرده‌اید یا خیر، اما باید بگوییم حس و حال عجیب و بسیار شگفتی دارد. پس اگر مشتاق تجربه این حس و حال هستید، در روزهای بهاری، سفر به دریاچه ارومیه را فراموش نکنید؛ چرا که به دلیل کم‌آبی که سال‌هاست به آن مبتلا شده، ممکن است در فصول دیگر سال، آب چندانی نداشته باشد.

 این دریاچه شور( دریاچه ی ارومیه )، بزرگ‌ترین در ایران، ششمین در دنیا و اولین در خاورمیانه است و در فصول مختلفی، میزبان انواع پرنده‌های مهاجر، حیوانات وحشی و گیاهان بسیار زیبا و بومی ایران می‎باشد. در روزهای پرآب، شما می‌توانید با قایق، سفری در دریاچه داشته باشید و از دور، 102 جزیره شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

اما برای دیدن این دریاچه زیبا، باید به 21 کیلومتری شرق ارومیه بروید تا چشم‌تان به چهره زیبای چشم ایران روشن شود. پس توصیه می‌کنیم در لیست جاهای دیدنی ارومیه، این دریاچه را فراموش نکنید.

دریاچه ارومیه، چشم زیبای ایران
دریاچه ارومیه، چشم زیبای ایران

دریاچه مارمیشو، محصور در میان کوهستان

اولین بار که اسم این دریاچه را شنیدیم، لحن ادای آن برایمان گوش‌نواز بود و مطمئن بودیم با زیبایی طبیعی فوق‌العاده‌ای روبرو خواهیم بود. حدسی که کاملا درست بود (تا یادمان نرفته این را هم اضافه کنیم که مارمیشو، نامی در زبان مسیحی است، چرا که برای مدت‌ها مسیحیان در این منطقه ساکن بوده‌اند):

مارمیشو را در نواحی غربی ارومیه خواهید یافت، جایی میان مرز ایران و کشور ترکیه و فاصله 45 کیلومتری از ارومیه. برای رسیدن به این گستره طبیعی، خوش‌شانسی دیگری نیز خواهید داشت؛ عبور از روستاهای زیبایی به نام پسان، بانی، هلانی و در نهایت مارمیشو و مسلما، اتراق در این روستاها و هم‌نشینی با مردمان ساده و مهمان‌نوازشان، تجربه دلنشینی برایتان خلق خواهد کرد و آدمیزاد با همین تجربه‌هاست که زندگی می‌کند.

حالا برای رسیدن برای یکی از جاهای دیدنی ارومیه، یعنی دریاچه مارمیشو، بعد از آخرین روستا، باید بند کفش‌هایتان را محکم کنید و در مسیر سنگلاخی و زیبایی حرکت کنید. در میانه راه و تا رسیدن به دریاچه، کندوهای عسل، درختان بید، گردو، بلوط، بادام و … را خواهید دید و از سکوت زیبای طبیعت لبزیز خواهید شد. صبوری شما در این مسیر، پاداش بزرگی برایتان خواهد داشت؛ بله، رسیدن و تماشای دریاچه‌ای که در میان کوهستان‌ها و درختان کوتاه و بلند جای گرفته و مامنی است برای ماهی‌های قزل‌الایی که می‌توانید برای نهار نوش‎جان کنید.

اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، می‌توانید آبشار زیبایی که در مسیر رودخانه نازلوچای ایجاد شده را هم ببینید؛ رودخانه‌ای که منشا اصلی این دریاچه زیباست. اما یادتان باشد ورود به این منطقه، به دلیل نزدیک بودن آن به مرز، فقط از ساعت 9 صبح امکان دارد و اجازه شب‌مانی نیز نخواهید داشت. این منطقه را همچنین می‌توانید یکی از مناطق تفریحی ارومیه، البته از نوع طبیعی در نظر بگیرید.

دریاچه مارمیشو، محصور در میان کوهستان
دریاچه مارمیشو، محصور در میان کوهستان

دریاچه دالامپر، مقصد به یادماندنی برای تابستان داغ

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه دالامپر است. برای رسیدن به دالامپر باید به جنوب غربی ارومیه بروید، جایی میان اشنویه و ارومیه و بهتر است در این مسیر اتومبیل‌های آفرود را همسفر خود انتخاب کنید؛ البته نه برای تخریب پوشش گیاهی و بکر این منطقه، بلکه برای رسیدن به ارتفاع 2700 متری از سطح دریا که این دریاچه در آنجا ساکن است.

آب و هوای این منطقه برای روزهای آخر بهار و تابستان که هوا گرمتر است و اشعه‌های آفتاب، سوزان‌تر از همیشه بر وجودمان می‌تابند، عالی است. با رسیدن به این منطقه دریاچه‌ای را خواهید دید که در کمال آرامش، میان کوه‌ها آرمیده و پوشش گیاهی خوبی اطرافش را پوشانده است.

اگر اهل کوهنوردی هستید، سربالایی این منطقه، گزینه بسیار مناسبی است و تجربه لذت‌بخشی را برایتان رقم خواهد زد. اما در هر صورت به یاد داشته باشید که کلاه آفتابی استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار، ضدآفتاب‌تان را تجدید کنید تا کمتر آفتاب سوخته شوید.

دیگر جلوه‌های طبیعی که در این منطقه خواهید یافت، آبشاری به نام سوله دوکل که کلمه‌ای کردی و در زبان فارسی به آبشار مه‌آلوده ترجمه می‌شود. این آبشار از آب شدن برف‌های کوه‌های این منطقه، که در روزهای انتهایی تابستان بسیار کم‌آب‌تر است تامین می شود.

اگر قصد خرید آذوغه و تنقلات برای میل کردن در این دریاچه را داشتید، می‌توانید از روستای کچله که در نزدیکی دریاچه قرار دارد، مایحتاج خود را تهیه کنید، اما حتما به عنوان یک طبیعت‌گرد طبیعت‌دوست می‌دانید که نباید آن را آلوده کنید.

اگر به دنبال جاهای دیدنی ارومیه در عید نوروز هستید، احتمالا باید این منطقه را از لیست خارج کنید، چرا که هوا سرد است و زمین احتمالا پوشیده از برف.

دریاچه دالامپر، مقصد به یادماندنی برای تابستان داغ
دریاچه دالامپر، مقصد به یادماندنی برای تابستان داغ

جاهای تاریخی دیدنی ارومیه

کلیسای ننه مریم، یادگار قدیمی‌ترین دوره‌های انسانی

کلیسای سنت ماری که در ارومیه بیشتر با نام ننه مریم شناخته می‌شود را باید حتما از نزدیک ببینید، بنایی برپاشده از سنگ، آجرهای سرخ و چوب که در اوج سادگی، معنویت و آرامش عجیبی برایتان ایجاد می‌کند. اگر از جایگاهش در جهان بگوییم، باید به او رتبه دوم از جهت قدمت دهیم و اولین آن، جایی در فلسطین اشغالی است.

با رسیدن به ارومیه اگر از هر ساکن شهری، آدرس این بنا را بپرسید، شما را به خوبی راهنمایی خواهید کرد؛ بعد از خیابان امام و خیام جنوبی، این بنا را پشت کلیسای آنجلیک خواهید یافت.

آدم‌های مشهوری در دنیا ننه مریم را زیارت کرده‌اند:

مارکوپولو، فرزند ایتالیایی اهل سفر را همگی می‌شناسیم و احتمالا نام کتاب سفرنامه‌ مارکوپولو را هم شنیده‌اید. این انسان مشهور که از جاده ابریشم قدیمی، بارها و بارها عبور و از بسیاری از مناطق ایران هم بازدید کرده بود، این کلیسا را هم در لیست دیدنی های ارومیه قرار داده بوده است.

همانطور که به صورت کوتاهی اشاره کردیم، آنچه دیدن این کلیسا را ارزشمند کرده و آن را به یکی از جاهای دیدنی ارومیه در پاییز و یا هر زمان دیگری تبدیل می کند، سادگی آن است. هیچ تزئینی در آن مشاهده نمی‌کنید و تنها چند تابلو از عیسی مسیح (ع) و حضرت مریم و دیوار نوشته‌هایی در آن خواهید دید. در این کلیسا اتاقک اعتراف وجود ندارد و بنا از دو بخش بزرگ و کوچک ساخته شده است. سقف آن کوتاه است، به طوری که برای بازدید از داخل آن، احتمالا باید سرتان را خم کنید.

همه روزهای سال، می‌توانید از این بنای مذهبی که یادگاران اجداد دور ماست، بازدید کنید، البته روزهای تعطیل را پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که بیشتر از روزهای دیگر، بازدید کننده دارد. همچنین اگر در زمستان به این شهر می‌روید، سفید‌پوش شدن این بنا، چهره بسیار زیبایی به آن می‌دهد.

کلیسای ننه مریم ارومیه
کلیسای ننه مریم ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه: سه گنبد؛ بنای قدیمی دو گنبدی

ساختمانی استوانه‌ای، به جامانده از دوره سلجوقیان، در میانه شلوغی شهر، همچنان پرصلابت ایستاده و تلاش و کوشش مردمان شهر را تماشا می‌کند؛ ارتفاع این بنا 13 متر و در دو طبقه ساخته شده و تعدادی از مورخین معتقدند که این آتشکده‌ از دوره ساسانی به جا مانده است. اما نکته ای دیگر: اگر به مراغه سفر کرده باشید، حتما متوجه شباهت سه‌گنبد با مقبره‌های دوره سلجوقی این شهر خواهید شد.

بیرون از بنا، با سنگ‌قبرهایی احاطه شده که احتمالا مربوط به روحانیان ارتدوکس و برخی از آنها هر کدام به زیارتگاه‌های کوچکی تبدیل شده است. همچنین مجموعه‌ای از سنگ‌های تاریخی که روی آنها نقوش خاصی طراحی شده، به چشم می‌خورد که بررسی هر کدام، سرگرمی و تجربه جالبی خواهد بود.

اگر وارد بنا شوید، معماری ساده آن، با تزئیناتی از سنگ و گچ و نقوش هندسی را خواهید دید که توجه شما را به خود جلب می‌کند. علت نامگذاری این بنا، نیز، وجود دو گنبد و یک سقف ساده است که احتمالا به عنوان گنبد سوم در نظر گرفته می‌شد.

برای ورود و بازدید از بسیاری از جاهای دیدنی ارومیه و از جمله این بنای تاریخی، باید ورودی پرداخت کنید. اما حتما از دیدن آن و گشت و گذار در محیط آن لذت خواهید برد.

جاهای دیدنی ارومیه: سه گنبد؛ بنای قدیمی دو گنبدی
جاهای دیدنی ارومیه: سه گنبد؛ بنای قدیمی دو گنبدی

جاهای دیدنی شهر ارومیه

شهرداری ارومیه، نمودی از عقاب آلمانی

سال 1307، یعنی دوره پهلوی اول، این بنا به کمک معماران آلمانی ساخته شد. طرح این بنا، الهام گرفته از عقابی است که بال‌هایش را گشوده و به شهر خیره شده است و برای قرارگیری سازمان شهرداری مناسب به نظر می‌رسد. با دیدن این ساختمان در خیابان انقلاب ارومیه، حتما خواهید ایستاد و زیبایی این بنا را نظر خواهید کرد. یکی از جاهای دیدنی ارومیه  که بنایی ساخته شده از آجرهایی سرخ‌رنگ و ستوهای پنجره‌ای سفید رنگ و بالکنی است که همیشه جایی برای صحبت دولت مردان با مردم بوده است.

ریزه‌کاری‌های به کار رفته در این بنا، بسیار جالب است و باید با جزئیات دقیقی آن را ببینید تا به هوشمندی در معماری بیشتر معتقد شوید. برای مثال فاصله پنجره‌ها به اندازه‌ای است که فرد حتی با نشستن روی صندلی نیز می‌تواند منظره بیرون را تماشا کند و یا درزگیری‌هایی که برای روزهای سرد زمستان، عالی است.

شهرداری-ارومیه
شهرداری-ارومیه

بازار اورمیه، آثار باستانی و مرکز خرید

تقریبا به هرکجای ارومیه که بروید، بنایی را می‌بینید که به دوره خاصی مربوط بوده است و به این ترتیب، بازار اورمیه را متعلق به دوره صفویه خواهید یافت. اگر اهل خرید در بازار قدیمی هستید، بازدید از این بنا را پیشنهاد می‌کنیم. حال و هوای آن، بسیار متفاوت از پاساژها و مال‌های لوکسی است که برای خرید می‌رویم؛ در حین خرید، می‌توانید به سقف گنبدی بازار و آجرهای سرخ‌رنگ آن دقت کنید که حس خوبی از آرامش در عین شلوغی بازار ایجاد می‌کنند.

راسته فرش‌فروش‌ها که هنر دست فرشباف‌های ترک است، حتما ذوق هنری شما را به هیجان می‌آورد و گشت و گذار در راسته عطاری فروشی، البته اگر دچار حساسیت و آلرژی به انواع بوها نباشید، سبد غذایی شما را خوشمزه‌تر و تکمیل‌تر خواهید کرد. همچنین راسته صنایع دستی، پارچه‌فروشی، مسگرها و مواد غذایی طبیعی، از دیگر بخش‌هایی است که دیدنشان، حال و هوای متفاوتی در شما ایجاد می‌کند. پس توصیه می‌کنیم این منطقه را نیز در لیست جاهای دیدنی ارومیه و اطراف آن قرار دهید.

بازار ارومیه
بازار ارومیه

آخرین حرف ما قبل از سفر به جاهای دیدنی ارومیه

اگر مشتاق سفر و تجربه هستید، ما جاهای دیدنی ارومیه را به شما پیشنهاد می‌کنیم، شهری پر از مناطق طبیعی مانند کوه، دریاچه، رودخانه، چشمه و حتی باغ‌های کشاورزی. همچنین با بازدید از آثار باستانی ارومیه، اطلاعات و دید تاریخی خود را نیز تکمیل خواهید کرد و در نهایت می‌توانید با آخرین لیست جاهای دیدنی ارومیه، یعنی بازار، کوله بار خود را از سوغاتی، صنایع دستی و خوردنی‌های خوشمزه پرکنید و راهی خانه شوید.

همیشه به سفر با ایباس!

1 دیدگاه
  1. ارومیه قلب آذربایجان❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد