جاهای دیدنی آستانه اشرفیه؛ داستان شهر + آدرس جاذبه ها دیدنی

۳۵ کیلومتر که از رشت به سمت شرق فاصله بگیرید، به یکی از شهر های زیبای گیلان، آستانه اشرفیه خواهید رسید.

 برای توصیف شهر آستانه اشرفیه در یک کلام می توان نوشت: محل پیوند خشکی، جنگل و دریا

 تجربه ی بودن در مکانی که در یک سو عظمت دریا باشد و در سمت دیگر سرسبزی جنگل قطعا خاطره ی به یادماندنی خواهد بود؛ در ادامه داستان تغییرنام این شهر را روایت می کنیم و همراه با ایباس درباره ی جاذبه های زیبای شهر آستانه اشرفیه صحبت می کنیم.

داستان نام گذاری شهر آستانه اشرفیه

 “اسسونه” لغت گیلگی و کوچال هر دو در گذشته های دور نام این شهر بودند که پس از دفن پیکر سید جلال الدین اشرف پسر امام موسی کاظم نام این شهر به ورود به بارگاه جلال الدین اشرف “آستانه اشرفیه” تغییر کرد.

  از نظر تقسیم بندی شهری آستانه اشرفیه، دهگاه، کیاشهر، گورکا و چهار ده تقسیم بندی شهر می باشد که اکثر جاذبه های تاریخی در مرکز شهر آستانه اشرفیه و جاذبه های طبیعی در کیاشهر است.

آب و هوای آستانه اشرفیه

 به دلیل وجود رودخانه های متعدد سفید رود، شمرود، سالار جوب و حشمت رود آب هوای شهر آستانه اشرفیه مدیترانه ای و بسیار مرطوب می باشد و از این رو بستر بسیار مناسبی برای کاشت محصولات کشاورزی از جمله برنج، بادوم زمینی، گوجه سبز و تخمه آفتاب گردان است. 

آب و هوای آستانه اشرفیه
آب و هوای آستانه اشرفیه

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه

پارک ساحلی کیاشهر؛ محل پیوند خشکی، دریا و جنگل

سفید رود که از بهم رسیدن دو رود شاهرود و قزل اوزن شکل گرفته پس از عبور از شهر های رودبار و شهرستان رشت، به آستانه اشرفیه رسیده و در بندر کیاشهر به دریای خزر می ریزد.

محل تلاقی سفید رود و دریا را بندر کیاشهر نام گذاری کرده اند، می توانید در اسکله کیاشهر ماهیگیری کنید، کمی آن طرف تر به پارک جنگلی کیاشهر خواهید رسید و تالاب معروف بوجاق نیز در همان حوالی قرار گرفته است.

پارک ملی بوقاج، یکی از زیباترین پار‌ک های کشور که در ادامه به طور مفصل در مورد جاذبه های دیدنی آن صحبت می کنیم‌‌‌.

پارک ساحلی کیاشهر
پارک ساحلی کیاشهر

تالاب آستانه اشرفیه + پارک ملی بوجاق

 اولین پارک خشکی دریایی ایران، به نام پارک ملی بوجاق قرار گرفته بر روی دلتای سفیدرود.

پارک بوجاق به مساحت ۳۲۶۰ هکتار یکی از مهم ترین منطقه حفاظت شده ایران که به سه بخش تقسیم می شود.

 1.محوطه دریایی ۱۶۰۰ هکتار

2. محوطه تالابی ۱۶۰ هکتار

3.و بقیه خشکی 

 زیبایی این منطقه در کنار ارزشمندی آن به لحاظ زیست محیطی پارک ملی بوجاق را به یکی از جذاب ترین جاذبه های کشور تبدیل کرده است.

  محل رویش ۲۴۸ گونه گیاه

محل زندگی ۲۰ گونه پرنده ، محل گذر بیشتر ۲۰۰ پرنده مهاجر

 و محل زندگی ۵۰ گونه از آبزیان.

 تجربه ی بازدید از تالاب زیبای بوجاق را دارید؟!

پارک ملی بوجاق
پارک ملی بوجاق

تالاب بوجاق لاهیجان

 در حد فاصل بین بندر کیاشهر تا زیبا کنار، نوار ساحلی بندر مازندران تالاب زیبایی به نام “تالاب بوجاق” قرار دارد که بر روی این تالاب پل چوبی درسته شده و در انتها به دریای خزر می رسد، قدم زدن بر روی پل چوبی که بر فراز تالاب کشیده شده و از میان نیزار ها می گذرد زمانی که مقصد دریا باشد بسیار لذت بخش است.

طول پل چوبی تالاب بوجاق ، ۷۰۰ متر بوده و در واقع بازسازی از پل قدیمی در این منطقه به حساب می آید، اگر علاقه مند به قایق سواری هستید، قایق سواری یکی از تفریحات پر طرفدار تالاب بوجاق است که می توانید سراسر تالاب را ببینید.

نحوه دسترسی تالاب بوجاق: 17 کیلومتری آستانه اشرفیه، ۱۵۰ کیلومتری رشت، بندر کیاشهر

 فاصله تهران تا کیاشهر: ۳۶۵ کیلومتر

تالاب بوجاق لاهیجان
تالاب بوجاق لاهیجان

پل خشتی نیاکو آستانه اشرفیه

 در نزدیکی بندر کیاشهر پل خشتی تاریخی، متعلق به دوران صفویان به نام “پل خشتی نیاکو” قرار گرفته که جنس آن از آجر بوده و فضای سبز اطراف پل زیبایی آن را دوچندان کرده است.

با توجه به اینکه در دوران صفوریان طراحی شده معماری آن مربوط به آن دوران و متشکل از دو طاق کوچک است و در سال های اخیر برای باز سازی آن از ۱۷ هزار آجر استفاده کرده اند.

آدرس پل خشتی نیاکو : آستانه اشرفیه، روستای نیاکو

پل خشتی نیاکو آستانه اشرفیه
پل خشتی نیاکو آستانه اشرفیه

آرامگاه دکتر محمد معین

 دکتر محمد معین ، استاد دانشگاه تهران که برای اولین بار در ایران موفق به کسب مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی شد، کتاب ارزشمند فرهنگ فارسی معین یادگاری است از زحمات وی برای ادبیات ایران.

آرامگاه دکتر معین در شهر آستانه اشرفیه و در کنار حشمت رود قرار گرفته و هر ساله بسیاری از مسافران علاقمند به ادبیات از آرامگاه ایشان بازدید می کنند.

آرامگاه دکتر محمد معین
آرامگاه دکتر محمد معین

امام زاده سید جلال الدین اشرف

امام زاده سید جلال الدین اشرف
امام زاده سید جلال الدین اشرف

در مجاورت رودخانه سپید رود آرامگاه سید جلال الدین اشرف قرار گرفته که از معروف ترین بناهای تاریخی شهر آستانه اشرفیه است.

گنبد با شکوه ،سقف آینه کاری و رواق های متعدد موجب زیبایی دو چندان این آرامگاه گردیده که در زبان محلی به آن “پیلا آستانه” به معنای آستانه ی بزرگ نیز می گویند.

فاصله ی آستانه اشرفیه تا لاهیجان تنها 10 کیلومتر می باشد و در 15 دقیقه طی می شود، اگر می خواهید بیشتر راجع به جاذبه های طبیعی لاهیجان بدانید، به مقاله ی “جاهای دیدنی لاهیجان” مراجعه کنید.

همیشه به سفر با ایباس!

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد