اتوبوس برقی

بخش حمل و نقل مسئول بیش از 55% از آلودگی ­های زیست محیطی است. استفاده از فناوری­ های جدید مانند اتوبوس برقی می ­تواند یک راهکار مناسب برای کاهش آلودگی­ ها باشد. بنابراین خرید بلیط اتوبوس برقی برای دوستداران محیط زیست، تجربه لذت­ بخش ­تری را می تواند به ارمغان بیاورد.

اتوبوس برقی چیست؟

اتوبوس برقی، اتوبوسی است که از موتورهای الکترونیکی به جای موتورهای سوخت فسیلی استفاده می ­کند از این رو این اتوبوس­ ها، معروف به اتوبوس ­های دوستدار محیط زیستند. درست است که سرمایه ­گذاری اولیه اتوبوس ­های برقی زیاد است اما اتوبوس ­های برقی نسبت به اتوبوس­ های دیزلی مزایایی مانند بی­صدا بودن، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر، حذف هزینه ­های سوخت و مقرون به صرفه بودن را دارند.

اتوبوس برقی چیست؟
اتوبوس برقی چیست؟

انواع اتوبوس ­های برقی

اتوبوس برقی ابرخازنی، اتوبوس برقی با باتری و اتوبوس برقی متصل به شبکه بالاسری نام انواع اتوبوس­ های برقی می ­باشد.

تراموا به عنوان نام دیگر اتوبوس برقی افتاده ­است. ولی این اصطلاح درستی نیست. تراموا نوعی اتوبوس برقی است اما همه اتوبوس ­های برقی از نوع تراموا نیستند. اتوبوس ­های برقی، جایگزین مناسبی برای اتوبوس ­های سوخت فسیلی مانند اسکانیا، ولووB12 و… می ­توانند باشند.

انواع اتوبوس ­های برقی
انواع اتوبوس ­های برقی

اتوبوس برقی چه مسافتی را می ­تواند طی کند؟

مسافت ­هایی که  اتوبوس برقی می­ تواند طی کند به موارد مختلفی ازجمله اندازه باتری، شرایط جاده، نوع رانندگی، سرعت، آب ­و­هوا و… بستگی دارد. طبیعتا اتوبوس ­های ترانزیت نسبت به اتوبوس­ های شهری به باتری بزرگ­ تری نیاز دارند. از سال 2018، اتوبوس‌های برقی با باتری می‌توانند تنها با یک بار شارژ بیش از 280 کیلومتر را طی کنند.

چالش ­های اتوبوس­ های برقی

این درست است که اتوبوس برقی نسبت به اتوبوس دیزلی مزایای بسیاری دارد اما زیرساخت ­های مورد نیاز این اتوبوس ­ها، گسترش آن­ها را با مشکل مواجه کرده ­است. به عنوان مثال اتوبوس برقی به زیرساخت ­هایی برای شارژ شدن نیازمند است که طبیعتا توسعه این زیرساخت در مسیرهای بین شهری هزینه ­بر و زمان ­بر است.

همچنین برد کوتاه­ تر اتوبوس‌ برقی، امکان رفت‌وآمد طولانی‌تر را کاهش می‌دهد و تا حدودی مانع توسعه این وسایل نقلیه در مسافت ­های طولانی می‌شود.

انرژی مورد نیاز برای شارژ خودروهای برقی نیز معمولاً توسط نیروگاه ­های زغال سنگ تولید می­ شود که این رویه نگرانی ­هایی را برای دوستداران محیط زیست و مصرف­ کنندگان به وجود آورده­ است. با این حال، پژوهشی که توسط دانشگاه‌های اکستر و کمبریج انجام شد نشان می­ دهد که استفاده از وسایل نقلیه برقی باعث کاهش انتشار کربن می‌شود. حتی اگر با استفاده از برق تولید­شده از سوخت‌های فسیلی شارژ شوند.

احتمال می ­رود که تا سال 2050 نیمی از خودروهای موجود در جاده‌ها برقی شوند که باعث کاهش جهانی انتشار CO2 تا 1.5 گیگاتن در سال شود.

چالش ­های اتوبوس­ های برقی
چالش ­های اتوبوس­ های برقی

اتوبوس ­های برقی ساخت ایران

اتوبوس برقی زیما، ساخت شرکت مپنا، این اتوبوس به نام ­های اتوبوس برقی شتاب و اتوبوس برقی مپنا نیز شناخته می­شود. زیما را با نام اتوبوس برقی اصفهان می ­شناسیم که برای رفع آلودگی­ های اصفهان بکار گرفته شد.

همچنین شرکت ایران خودرو دیزل اتوبوس درون شهری آتروس را معرفی کرد. شرکت ایران خودرو دیزل باور دارد، ورود این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل ایران، باعث کاهش چهل هزار لیتری مصرف گازوئیل و کاهش ۲.۳ تن گازهای آلاینده خواهد­شد. با این وجود علت اصلی عدم گسترش اتوبوس برقی در ناوگان اتوبوس رانی ایران، بودجه و هزینه­ های بالای تولید این اتوبوس­ ها است.

چالش ­های اتوبوس­ های برقی
چالش ­های اتوبوس­ های برقی

اتوبوس برقی راهکار مناسبی برای کمک به زندگی سالم­ تر، محیط زیست تمیزتر می­ باشد. اما توسعه اتوبوس برقی در تمام جاده ­های کشور نیاز به سرمایه و زمان نسبتا زیادی دارد که ما در ایباس امیدواریم در آینده ی نزدیک شرایطی برای توسعه اتوبوس برقی در مسیرهای بین شهری فراهم کنیم تا در حفظ سلامت محیط زیست خود قدمی برداریم.

همیشه به سفر با ایباس!

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد