روز جهانی زمین پاک

How April 22nd became Earth Day روز جهانی زمین پاک
روز جهانی زمین پاک

فلسفه نام گذاری روز جهانی زمین پاک

گیلرد نلسون با الهام از جنبش دانشجویی ضد جنگ، معتقد بود که جامعه جهانی بیش از هر چیزی نیاز دارد به توجه محیط زیست توجه شود این ایده در ابتدا تنها به عنوان یک رویداد آموزشی بود اما بعد ها مورد توجه سازمان ملل متحد قرار گرفت و ۲۲ آوریل به عنوان روز جهانی زمین پاک نامیده شد، و این پیام به ۲۰۰ میلیون نفر در ۱۴۰ کشور رسید و اکنون بیش از ۱۹۶ کشور این روز را جشن می‌گیرند و در این روز کارهای مفیدی در راستای حفاظت از محیط زیست و بهبود وضعیت موجود انجام می دهند.

 

از تغییر سبک زندگی تا آینده ای سبز

اما پرسش اصلی این است، زمانی که از این روز و فلسفه نامگذاری آن آگاه شدیم ، ما به عنوان یک شهروند در راستای حفظ محیط زیست چه وظیفه ای داریم؟ و چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟  داشتن سیاره ای سالم یک گزینه نیست ،بلکه ضرورت است، ما در سیاره ای زندگی می کنیم که گذشتگان ما در آن زندگی کردند و اکنون وارث آن هستیم و پس از ما به آیندگان خواهد رسید،همگی باید در سیاره ی خودمان سرمایه‌گذاری کنیم ، اما سرمایه‌گذاری به چه معناست؟ سرمایه‌گذاری استفاده درست از منابع و داشتن سبک زندگی است که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند، آینده ی سبز آینده مرفه است، با داشتن سبک زندگی درست و تغییرات کوچک محیط زیست نجات پیدا می‌کند، این تغییرات کوچک است که منجر به اتفاقات بزرگ می شود، توجه به محیط زیست و تلاش برای حفظ این دارایی  ارزشمند نباید فقط مختص یک روز باشد،بلکه باید تبدیل به عادت همیشگی شود،می توانیم سبک زندگی مان را به شکلی تغییر دهیم تا کمترین  آسیب را به محیط زیست وارد کند.

 

 

کاور تصاویر شاخص ایباس2 روز جهانی زمین پاک

 

کمتر لباس بخرید تا هوای تمیز تری تنفس کنید!

سایت رسمی به نام Earth Day.org وجود دارد که برای حفاظت از محیط زیست حفاظت آموزش های مختلف و کمپین‌های متنوعی در سراسر جهان برگزار می کند، که تعدادی از این کمپین ها به نام هنرمندان برای زمین ، مد برای زمین، آثار غذایی برای آینده، کشاورزی احیا کنند،در اکثر کشور های جهان برگزار می شود.

هنر قدرت دارد،همه سازمان‌ها و دولت‌ها با استفاده از هنر به ارتباط عمیق تری با مردم دست می یابند، کمپین های جهانی بسیاری توسط هنرمندان برای آگاهی بخشی و آموزش مردم برای داشتن محیط زیست با آلودگی کمتر برگزار می شود در این کمپین ها به مردم گفته می شود که:

  • سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن لباس دفن و یا سوزانده می‌شود که در مجموع صنعت مد مسئول بیش از ۸۰ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای است.
  • برای ساخت یک تیشرت نخی ،نزدیک به 3000 لیتر و برای ساخت یک شلوار جین  ۳۷۸۱ لیتر آب لازم است.
  • پنبه یکی از آسیب زا ترین محصولات کشاورزی است، چرا که بیش از هر محصول دیگری آفتکش مصرف می کند.
  • سالانه ۱۵۰ میلیون درخت برای تولید پارچه قطع می شود.
  • حدود ۶۰ درصد لباس ها از الیاف مصنوعی ساخته می‌شود که بسیار برای محیط زیست مضر است.

و این آگاهی بخشی در کنار آموزش می تواند منجر به تولید کمتر زباله هایی شود که عامل اصلی تخریب محیط زیست هستند؛ اکنون که با فلسفه ی روز جهانی زمین پاک آشنا شدید،چه قدمی برای داشتن دنیایی با آلودگی کمتر بر می دارید؟ برایمان بنویسید اگر در سبک زندگی تان تغییر ایجاد کردید تا آسیب کمتری به محیط زیست برسد.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد