الماس دریای نور ، بزرگترین الماس کجاست ؟‌

آیا راجع به بزرگترین الماس صورتی جهان به نام الماس دریای نور اطلاعاتی دارید؟ دوست دارید که الماس دریای نور را از نزدیک ببینید؟ امروز راجع به زیباترین و بزرگترین الماس جهان صحبت می‌کنیم ، الماسی که در بانک مرکزی ، موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود .

الماس دریای نور

دریای نور بزرگترین الماس تراش خورده جهان است، در یک سمت الماس دریای نور ” سلطان صاحبقران فتحعلی شاه قاجار ۱۲۴۴ ” حک شده است، تاریخچه ی الماس دریای نور بسیار جالب است اگر می‌خواهید راجع به تاریخچه ی این الماس و پادشاهانی که این الماس را دریافت کردند و نسل به نسل منتقل شده بدانید تا آخر این مقاله همراه ما باشید، مدت زمان لازم برای خواندن این مقاله 5 دقیقه است، پس 5 دقیقه از وقت ارزشمندتان را به ما بدهید تا راجع به دریای نور که جز مهمی از تاریخ کهن ماست بیش تر صحبت کنیم.

الماس دریای نور بزرگترین الماس جهان
الماس دریای نور بزرگترین الماس جهان

وزن الماس دریای نور

وزن الماس دریای نور حدود ۱۸۶ قیراط تخمین زده شده است، الماس دریای نور یکی از با اهمیت ترین جواهرات در طول تاریخ است .

داستان الماس نور

الماس دریای نور نامی است که توسط ایرانی ها بر روی این الماس گذاشته شده، نادر شاه افشار زمانی که به هند حمله کرد دریای نور را به همراه گران بها ترین اشیای دیگر از جمله کوه نور ، نورالعین و… از هند به ایران منتقل کرد، در واقع نام گذاری کوه نور را نیز به نادرشاه نسبت می دهند ، زمانی که برای اولین بار کوه نور را دید با تعجب و شگفتی بسیار فریاد زد: کوهی از نور !

الماس دریای نور
الماس دریای نور

پس از مرگ نادرشاه افشار ، شاهرخ میرزا نوه او این سنگ را در اختیار گرفت و پس از مرگ وی به لطفعلی خان زند رسید، آقا محمد خان بنیانگذار سلسله قاجار در جنگ با زندها پیروز شد و این بار کوه نور به پادشاهان قاجار رسید .

زمانی که کوه نور در اختیار فتحعلی شاه قاجار بود نام خود را بر یک سمت این الماس هک کرد و بعد از در گذشته فتحعلی شاه دریای نور بعد از آن که فتحعلی شاه در سال ۱۳۳۴ میلادی درگذشت، دریای نور در ابتدا به دست محمد شاه رسید و پس از او ناصرالدین شاه و سپس به ترتیب مظفرالدین شاه و محمد علی شاه صاحب این گنجینه ارزشمند شدند.

الماس دریای نور در چه سالی به دست ناصرالدین شاه رسید ؟

ناصرالدین شاه برای اولین بار در سال ۱۸۴۸ وارث دریای نور شد، او اعتقاد داشت که این الماس یکی از جواهرات تاج کوروش بزرگ است و همین دلیل اغلب آن را بر روی بازی خود می بست و زمانی که بازو بند دیگر مد نبود، ناصرالدین شاه آن را به عنوان سنجاق سینه استفاده می‌کرد و بعدها بر روی کلاه خود قرار داد . در انواع سفرنامه ها هم به این الماس دریای نور اشاره شده است .

بسیاری از افراد در طول تاریخ این جواهر ارزشمند را به عنوان نشان بلندمرتبگی خود استفاده می کردند، پس از ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه دریای‌نور را به ارث برد او سه بار به اروپا سفر کرد و در یکی از بازدید هایش که در سال ۱۹۰۳ میلادی بود کلاهی مزین به الماس دریای نور را بر سر گذاشت و پرتره ای از او توسط هنرمندی به نام “لزلی وارد” کشیده شد.

مظفرالدین شاه که فوت کرد محمد علی شاه به قدرت رسید اما مدت سلطنت وی بسیار کوتاه بود و نیروهای طرفدار قانون اساسی او را برکنار کردند و پس از او پسرش احمد شاه قاجار بر تخت پادشاهی نشست و قانون اساسی را دوباره برقرار کرد و محمدعلی شاه به سفارت روسیه که در آن زمان در تهران بود پناه برد، محمدعلی شاه ادعا داشت که دریای‌نور و جواهرات ارزشمند دیگری که با خود به همراه داشت جزئی از اموال شخصی وی هستند و او مسئولیتی در قبال تحویل این جواهرات به سلطنت پادشاهی ندارد، اما در نهایت این جواهرات به ایران بازگردانده شد .

برای خرید بلیط اتوبوس می توانید به سایت Ebus مراجعه کنید .

ایباس تنها یک سایت فروش بلیط اتوبوس نیست !

و در آخر در سال ۱۹۲۵ سلسله پهلوی که تاسیس شد، رضاشاه به عنوان بنیانگذار این سلسله دریای نور را به عنوان تزیینی بر روی کلاه نظامی خود استفاده می‌کرد ،آیا این الماس تکه‌ای از الماس بزرگ تر است؟ باید بگویم که بله! درست حدس زده اید این الماس از ابتدا به این اندازه نبوده و به گفته محققان کانادایی که بر روی این جواهر تحقیق کردند این الماس تکی از الماس بزرگ تری است که آن را الماس “لوح بزرگ” نامیدند و اگر در تاریخ مرور کنیم و به عقب برگردید الماس لوح بزرگ بر تخت شاه جهان امپراتور مغول نصب شده است، الماسی که تاورنیه جواهر شناس فرانسوی در خاطرات خود به آن اشاره کرده است ،

تحقیقات نشان می‌دهد که این الماس به دو قسمت تقسیم شد و بزرگ ترین قسمت همان الماس دریای نور بود و قسمت دیگر آن را نورالعین نامیدند ، الماس نورالعین در حال حاضر روی تاجی است که بخشی از جواهرات ایران محسوب می‌شود ،در سال ۱۸۵۰ میلادی جواهر دریای نور برای نمایش در نمایشگاه بزرگ لندن فرستاده شد که به افتخار ملکه ویکتوریا برگزار شده بود.

دریای نور
دریای نور

الماس دریای نور در کجا نگهداری می شود ؟

اگر می خواهید زیبا ترین و با ارزش ترین الماس جهان را ببینید باید به موزه ملی جواهرات که در خزانه بانک مرکزی است مراجعه کنید.

آدرس موزه جواهرات ملی : تهران، میدان امام خمینی، خيابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول ، رو‌به‌روی سفارت ترکیه، ساختمان بانک مرکزی ايران، خزانه جواهرات ملی

الماس دریای نور چند قیراط دارد ؟

تعیین وزن دقیق الماس دریای نور در حال حاضر امکان پذیر نمی باشد به این دلیل که این الماس بر روی قالب دیگری سوار شده که اکنون جدا کردن آن بدون آسیب امکان پذیر نیست اما بر اساس برآورد متخصصان وزن آن ۱۸۶ قیراط تخمین زده اند، آیا قیمتی برای الماس دریای نور در نظر گرفته شده است؟ قدمت الماس دریای نور به قرن هفدهم برمی‌گردد، بنابراین این الماس نه‌تنها جزو زیبا ترین الماس های صورتی جهان است ، بلکه می توان ادعا کرد که یکی از قدیمی ترین آنها نیز هست، بنابراین قیمت گذاری بر روی الماسی با این ارزش بسیار سخت است .

الماس دریای نور اولین الماس در فهرست الماس های صورتی معروف جهان است و دومین آن نورالعین که در واقع تکه دومی از الماس لوح بزرگ است ثبت شده است، الماس هایی که امروزه در طبیعت وجود دارند ، وزن آنها کمتر از یک قیراد و تعداد کمی از آن ها بین ۱ تا ۵۰ قیراط یا بیشتر است، بنابراین امکان بسیار کمی برای کشف دوباره الماسی به این بزرگی وجود دارد و این موضوع نشان دهنده ارزش روز افزون این الماس می باشد.

اگر در موزه جواهرات ملی ، این الماس ارزشمند را دیده اید لطفا نظر خود را درباره ی این الماس ارزشمند با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد