سفرنامه چیست ؟ و معرفی انواع سفرنامه

در این پست با سفرنامه آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت که سفرنامه چیست ؟ پس با ادامه این پست همراه مجله ایباس باشید .

رحله یا سفرنامه چیست ؟‌

در لغت نامه رحله به معنای سفر نامه و به کتابی گفته می شود که در آن  نویسنده از تجربه های سفر خود می گوید ، تجربه سفر همیشه جذاب بوده و از گذشته تا کنون برخی از نویسندگان تجربه های خود را به شکل سفرنامه با دیگران به اشتراک می گذاشتند.

در گذشته سفر به شهرهای دیگر به دلیل کمبود امکانات و راه های ارتباطی بسیار کم شهرها با یکدیگر، سفر به سختی شروع می شد و برای ادامه آن باید غذا و آذغوقه بسیار زیادی با خود به همراه داشتند و به همین دلیل در گذشته تجربه ی سفر بسیار سخت تر از امروز بود و اگر کسی اقدام به سفر می کرد مردی، شجاع ،آگاه و با تجربه شناخته می شد .

حالا فهمیدید سفرنامه چیست ؟ اگر جوابتون مثبته پس بریم سراغ ادامه مطلب سفرنامه چیست رو بخونیم .

سبک ادبی سفرنامه

سفرنامه یکی از سبک‌های ادبی محسوب می شود که در آن نویسنده تجربه ها، دیده ها ،رخدادها و به طور کلی احساساتش راجع به آن شهر و یا سرزمین را در قالب یک کتاب برای دیگران شرح می دهد،تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد،سفرنامه ها داستان سفرهای هستند که به انگیزه های گوناگونی مانند تجارت، زیارت ،سیاحت، تحقیق و جستجو و حتی طبیعت‌گردی نوشته می‌شوند به همین دلیل سفرنامه ها از نظر محتوایی بسیار متنوع هستند، اگر علاقه به خواندن سفرنامه دارید بهتر است از قبل راجع به محتوا و سبک و سیاق آن تحقیق کنید تا به علاقه ی شما نزدیک تر باشد.

سفرنامه چیست
سفرنامه چیست

انواع سفرنانه چیست ؟‌

سفرنامه ها به دو دسته سفرنامه های خیالی و سفرنامه های واقعی تقسیم‌بندی می شوند.

سفرنامه های خیالی

در سفر نامه های خیالی نویسنده تجربیات خودش را از سفر به علاوه آنچه که در خیال دارد می نویسد .

سفرنامه های واقعی

اما در سفرنامه های واقعی جزء به جزء سفر به صورت دقیق نوشت می شود ، بین سفرنامه های واقعی می‌توان به ترجمه سفرنامه مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی که سفرنامه اش با عنوان “عجایب” منتشر شده اشاره کرد.

مارکوپلو در سفر خود از آسیای صغیر ایران و چین عبور می کند و به صورت دقیق از مشاهداتش در راه ابریشم ،چین، ترکستان ،مغولستان و قسمتی از جنوب شرقی آسیا می نویسد، از سفرنامه های دیگر که در دسته ی واقعی قرار می گیرند می توان به سفرنامه ابن بطوطه جهانگرد معروف مراکشی اشاره کرد، از سفرهای طولانی خود در شمال آفریقا، سرزمین‌های مصر، شام،عراق، ایران و سفرهای خود به مکه نوشته است، از ویژگی های سفرنامه ابن بطوطه سادگی و سبک نگارش روان است.

انواع سفر نامه
انواع سفر نامه

سفرنامه هایی با قلم زنان

در دوره معاصر تعداد سفر نامه هایی که به وسیله زنان نوشته شده است کم نیست، می‌توان از بین آنها به سفرنامه های “چادر کردیم رفتیم تماشا ” ، “سه روز به آخر دریا “و “عالیه خانم شیرازی” اشاره کرد ،سفرنامه‌ای هست با عنوان “سه روز به آخر دریا “که سفرنامه حج نویسنده ی زنی است که نامش در تاریخ ثبت نشده است اما طبق اطلاعاتی که داریم او نوه فتحعلی شاه و همسر حاکم طبس عباد الملک بوده است .

سفرنامه نویسی در ایران از زمان صفویه بیش تر مورد توجه قرار گرفت علاوه بر این که آثاری که توسط پادشاهانی چون ناصرالدین شاه نوشته شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت .

از سفرنامه های معاصر می‌توان به کتاب “مسیر طالبی” نوشته میرزا ابوطالب اصفهانی اشاره کرد که ظاهراً اولین سفرنامه فارسی در عصر اخیر است، اگر بخواهیم به سفرنامه معروف ایرانی که اوضاع و احوال ایران را به صورت دقیق بیان می‌کنند، اشاره کنیم اکنون با دوربین های بسیاری که در سراسر دنیا هست نوشتن سفرنامه بسیار کمرنگ تر از گذشته شده است و سوال بیشتر بچه های این دوره زمونه همین سفرنامه چیست می باشد .

در واقع می‌توان گفت که امروزه مردم تجربیات سفر خود را به شکل متفاوتی از گذشته مانند پست در اینستاگرام و یا تولید محتوا در پادکست ها با مردم دیگر به اشتراک می گذارند، سفرنامه ها گنجینه با ارزشی از اطلاعاتی راجع به وضعیت اجتماعی و سیاسی شهرها در گذشت و همین طور وضع عمومی مردم در طول تاریخ هستند، سفرنامه علاوه بر انتقال تجربه سفر به شکل بصری می تواند سفرئ و سیری درونی و معنوی باشد.

10 تا از سفرنامه های معروف

در لیست زیر می توانید چندتا از معروف ترین سفر نامه ها را مشاهده بکنید :

  1. سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی
  2. سفرنامه والکر چین
  3. سفرنامه اصفهان تا عسلویه
  4. سفرنامه عبور از صحاری ایران
  5. سفرنامه مبارکه شاهنشاهی
  6. سفرنامه هرات
  7. سفرنامه شیندلر به خراسان
  8. سفرنامه تهران به شیراز
  9. سفرنامه از خراسان تا بختیاری
  10. سفرنامه ژان شاردن به ایران

برای آشنایی با مفهوم سفر و آگاهی از انواع مختلف آن پیشنهاد می کنیم

مقاله ی سفر چیست؟ را بخوانید.

سفر چیست؟ انواع سفر و تعریف سفر کوله گردی

سفرنامه-ناصرخسرو
سفرنامه-ناصرخسرو

سخن آخر

سفرنامه ها ما را با ماجراهای سفر روبرو می‌کنند، بر سر سفره خوراکشان می‌نشینیم و با مراسم و سنت های شان آشنا می شویم و در یک کلام با خواندن سفرنامه در حقیقت ما نیز با نویسنده به سفر می رویم، به علاوه همه چیزهایی که راجع به سفرنامه گفتیم سفرنامه به ما کمک می‌کند با تاریخ کشورمان به صورت دقیق‌تر آشنا بشویم. امیدواریم پست سفرنامه چیست توانسته باشد رضایت شما را جلب کند .

اگر شماهم سفر نامه ی خواندید که از آن لذت بردید حتما در قسمت نظرات بنویسید .

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد