غار کتله خور ، شگفتی در دل کوه های زنجان

 آیا نام غار کتله خور تا به حال به گوشتان خورده؟ اگر شما هم جز افرادی هستید  که تماشا و کشف شگفتی های داخل کوه که طی سالیان طولانی شکل گرفته ، برای تان جالب است و از دیدن آن ها لذت می برید، از میان غار های سراسر دنیا، از شما دعوت می کنیم راجع به اولین غار آهکی جهان ،” غار کتله خور ” بیش تر بخوانید،

زمان مطالعه ی این مقاله 3 دقیقه است، با ایباس همراه باشید.

MAS1 غار کتله خور ، شگفتی در دل کوه های زنجان
غار کتله خور زنجان

معرفی غار کتله خور

دردل کوه های خدابنده در استان زنجان ، غار خشکی_ آبی به نام “کتله خور” قرار گرفته است ، کتله به معنی کوهی با ارتفاع کم و خور یعنی کوهی که به کوه های دیگر (کتله های اطراف) دسترسی دارد.

کتله خور، اولین غار آهکی کشف شده در جهان است که زمان کشف آن به سال های قبل از 1300 خورشیدی بر می گردد که  ۳۰ سال بعد توسط سید اسدالله جمالی به ثبت رسید، این غار در ابتدا آبی بوده اما با گذشت زمان، آب درون کوه در اثر انحلال سنگ ها به لایه های زیرین نفوذ کرده و غاری با هفت طبقه تشکیل شده است، از این رو اکنون قسمتی از غار آبی و بخش دیگر آن خشکی است.

آدرس غار کتله خور :  

استان زنجان، شهرستان خدابنده ، شهر قیدار ، روستای گرماب

ویژگی های خاص غار کتله خور

MAS3 غار کتله خور ، شگفتی در دل کوه های زنجان
غار 120 میلیون ساله کتله خور

وارد غار که می شوید قندیل های شفافی سقف به چشم میخورند که به دلیل خالص بودن آهک، نور را از خود عبور داده و زیبایی خیره کننده ای دارند ، جالب است بدانید هر 70 سال یک سانتی متر به اندازه این قندیل ها اضافه می شود و به خاطر شباهت شان به یک شی به هریک از این قندیل ها ، اسم خاصی در نظر گرفته شده  که میدان شمع، نخل سوخته ، اتاق عقد ، میدان چهل ستون و شیر خوابیده از معروف ترین آن ها هستند.

ارتفاع سقف غار در قسمت های مختلف متفاوت است و در برخی نقاط تنها به صورت سینه خیز می توانید عبور کنید،  در سراتاسرغار ستون های عظیمی دیده می شود که مانع از فروریختن سقف آن شده و چشمه هایی که در اطراف غار هستند در کنار قندیل ها  فضای داخلی غار را بسیار زیبا و دیدنی کرده اند.

فضای داخلی غار کتله خور را به سه بخش تقسیم کرده اند، تفریحی، فرهنگی و ورزشی ، به عنوان بازدید کننده معمولی بخش تفریحی آن به طول 2 کیلومتر در اختیار شماست ، اما اگر به شکل حرفه ای غارنورد و صخره نورد باشید، می توانید از بخش ورزشی آن نیز دیدن کنید و قسمت فرهنگی که دالان جنوبی غار را شامل می شود برای برگزاری مراسم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

تخمین می زنند که غار کتله خور از هفت طبقه تشکیل شده اما تنها 3 واحد آن کشف شده است،  یکی از هیجان انگیز ترین ویژگی های غار، اعتقاد کارشناسان به متصل بودن انتهای آن به غار علیصدر در همدان است  .

اگر قصد سفر به زنجان رو دارید می تونید برای خرید و استعلام قیمت بلیط اتوبوس به سایت ایباس مراجعه کنید .

وسایل مورد نیاز برای سفر

کفش مناسب برای پیاده روی بر روی سطوح خیس و لغزنده به همراه داشته باشید، رستوران و بوفه جز امکانات رفاهی غار هستند پس فقط برای طول مسیر خوراکی و مواد غذایی کافی است  و در کنار پارکینگ غار، آلاچیق هایی برای اسکان مسافرین و محل هایی برای چادر زدن وجود دارد  پس می توانید چادر نیز به همراه داشته باشید در غیر این صورت امکان رزرو  خانه های گرماب نیز هست.

اگر به زنجان سفر کردید سوغات زنجان یادتون نره !!

راه های دسترسی به غار کتله خور زنجان

حالا که با غارکتله خور بیشتر آشنا شدید ، یک روز تعطیل آخر هفته، زمان خوبی برای باز دید از این غار است وسایل تان را جمع کنید و راهی روستای گرماب از توابع استان زنجان شوید،

 فاصله زنجان  تا غار کتله خور : 137 کیلومتر

فاصله تهران تا غار کتله خور : 369 کیلومتر

برای دسترسی به غار سه مسیر پیش روی شماست :

  • راه اول “جاده زنجان_سلطانیه”
  • راه دوم ” جاده زنجان به سمت بیجار”
  • راه سوم از “جاده همدان” است .
ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد