روز درخت کاری !

“جهان قرآن مصور است و آیه ها در آن به جای آن‌که بنشینند، ایستاده اند؛ درخت یک مفهوم است ، دریا یک مفهوم است…با چشم های عاشق بیا، تا جهان را تلاوت کنیم” این مقاله را با شعری زیبا از “سلمان هراتی” شروع می کنیم.

درخت! ارزش آن در طبیعت و تاثیر آن بر زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، نمادی ست برای  سرسبزی و زندگی ؛ از بعد معنوی که به موجودیت درخت نگاه کنیم، ریشه دواندن در خاک (اصالت در زندگی)، ساقه های محکم ( استقامت در زندگی) ، شاخه ها جدید( تلاش برای رشد و پویایی) و شکوفه زدن و در نهایت میوه ( ثمره زندگی) درس هایی است که می توان از آن آموخت.

روز درخت کاری

بودن و حفظ درخت ارزشمند است و همین دلیلی برای تشویق عموم مردم است، تا در یک روز از سال به آن ها یادآوری شود که در حفظ و نگهداری درختان بکوشیم وهر یک به سهم خود، درخت بکاریم تا میراث ارزشمندی باشد برای آیندگان، هر ساله 15 اسفند که به نام ” روز درختکاری ” نام گذاری شده، فرصت خوبی است برای کاشت نهال در سراسر ایران ، تا ایرانی سرسبز داشته باشیم.

روز درخت کاری
روز درخت کاری

عوامل آسیب زا بر درختان و محیط زیست

حمل و نقل، به ویژه “حمل و نقل جاده ای” دومین عامل گرم شدن زمین بعد از بخش انرژی‌ست؛ آلاینده‌های منتشر شده  ناشی از حمل‌ ‌ونقل، بیشتراز هربخش دیگری در سال‌های‌ گذشته رشد داشته و با توجه به روند کنونی و استفاده از خودروهای‌شخصی در‌حمل ‌ونقل‌جاده‌ای و افزایش آن، پیش‌بینی می شود که تولید‌گازهای‌ گلخانه‌ای در سال ۲۰۳۰ به ۸۰ درصد برسد!

درحال حاضر این آمار ۷۴٪ بوده و موجب “گرمایش جهانی زمین” می شود که برای جبران ضرر این گرمایش در آزادراه‌ها از عاملان تولید گازهای ‌گلخانه‌ای نظیر اتوبوس ،کامیون و سواری عوارضی  گرفته می شود ولی  این هزینه ها برای جبران ضررکافی نیست! اصلاح و تغییرات کوچک در سبک ‌زندگی‌ هرشخص، نقشی اساسی درکاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ضرر های مالی آن داشته  و موجب کاهش بسیار چشم گیر آلودگی ها می شود.

این تغییرات می‌توانند استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جای خودروی شخصی در جابه جایی ها،استفاده کمتراز گوشت، مصرف بهینه منابع و غیره باشد.با توجه به جمعیت کشور؛ به ازای هرشخص ایرانی ۷/۳ تُن دی‌اکسید‌کربن تولید ‌می شود، این آمار در ایالات متحده‌آمریکا به ۱۶ تُن در سال می رسد که برای جلوگیری از افزایش دمای‌جهانی ، این عدد باید به ۲ تُن کاهش پیدا کند.

در راستای کاهش دی اکسید کربن، افزایش تعداد درختان موجود در طبیعت و حتی در کنار جاده ها بسیار موثراست، هر درخت بالغ 30 متری،  22کیلوگرم کربن‌دی‌اکسید تولید شده ناشی از  ۴۲۰۰۰ کیلومتر رانندگی در یک سال را مصرف کرده و به اکسیژن تبدیل می کنند.

روز درخت کاری
روز درخت کاری

رادیو درخت ، پادکستی دارد به مناسبت روز درخت کاری با مضمون “درخت بکاریم ، برای خودمان، برای آینده”

“نهال درختم را که می کاشتم گل هارا تکاندم، محو آغوش بازش بودم، ریشه هایش منتطر لمس آغوش عمیق خاک بودن ،تنه اش نرم و ضعیف است، میلرزد اما می ایستد مقابل باد، مقابل سرمایه خفته ی دی و بهمن سایه اش حفاظ خسته ای است که زیر آن چای و قهوه شان را می نوشند”

این متن زیبا که باهم مرور کردیم قسمتی از این پادکست است، اگر می خواهید همه این پادگست را گوش کنید به صفحه رسمی “ رادیو درخت ” مراجعه کنید

روز درخت کاری
روز درخت کاری

مسئولیت اجتماعی ایباس و روز درخت کاری

ایباس در راستا مسئولیت اجتماعی و برای جلوگیری از قطع بی رویه درختان، چاپ بلیط اتوبوس های خود را به حداقل رسانده و سعی دارد از طریق تکنولوژی ها ی مختلف نظیر پیامک برای صدور بلیط اقدام کند تا به نوبه ی خود گام مهمی در حفظ درختان بردارد.

هم چنین تیم های مختلف در خانواده ایباس : تیم لجستیک ، مارکتینگ ، پشتیبانی ، برنامه نویسی…با کاشت درخت در 15 اسفند مشارکت و مسئولیت خود را انجام دادند.

با هر سفری که به جای ماشین شخصی با اتوبوس تجربه می کنید شما حامی یک درخت می شوید!

ایباس حامی محیط زیست .

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد