معرفی چاقوی زنجان و بهترین برند های چاقو

شهر زنجان شهری در نزدیکی پایتخت ایران که با فاصله تقریبا 400 کیلومتر فاصله دارد و سوغات این شهر زیبا ظروف ملیله کاری ، چاقوی زنجان و چارق دوزی و … می باشد که در ادامه در مورد تاریخچه چاقو زنجان و معرفی بهترین برند های چاقو زنجان می پردازیم ، با مجله ایباس همراه باشید .

تاریخچه چاقوی زنجان

قدیمی ترین چاقوی به دست آمده در زنجان مربوط به مرد نمکی چهرآباد متعلق به هیجده قرن پیش می باشد، دسته این چاقو از از جنس شاخ بز و طول آن 11 سانتیمتر و تیغه به طول 5/8 سانتیمتر  و یک غلاف چرمی به لباس مرد نمکی وصل بوده است . چاقوي مزبور را مي توان به عنوان اولين و قديمی ترين سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقوسازي زنجان نام برد. در معرفی استان زنجان باید گفت که علاوه بر چاقو ، زنجان صنایع دستی دیگری هم دارد که می توانید آن ها در سطح شهر ببینید و هم چنین حداقل از سوغات زنجان یک چیزی برای یادگار خریداری کنید .

با گسترش دين اسلام در سراسر سرزمين ايران شهر زنجان از جمله مناطقي بود كه با ورود مهاجمان عرب مقابله نمود و اين امر موجب پيدايش جنگ‌هاي متعدد و نيز توليد بيشتر سلاح سرد و رونق فلزكاري در منطقه گرديد.

در دوره ايلخاني شهرهایی چون تبريز، مراغه و سلطانيه (دارای بزرگترین گنید آجری جهان) جاي شهرهائي چون هرات، مرو، نيشابور را گرفته و مركز تجمع هنرمندان و صنعتگران شدند كه تحت حمايت حاكمان دوباره به خلق آثار هنري مشغول گرديدند. به خصوص در دوره‌ي سلطنت سلطان محمد خدابنده، الجايتو، سلطانيه پايتخت او، يكي از بزرگترين مراكز فلزكاري آن زمان، مي‌شود. در اواسط قرن 15 ميلادي فلزكاران ايراني از پيروي سبك‌هاي پيشين، به ويژه مغولي، كه يكنواخت و خسته كننده بود، دست برداشتند اين هنرمندان به دليل گسترش معتقدات مذهبي جديد ( تشيع) از يك سو و تحولات سياسي داخل كشور از سوي ديگر سبكي نوين در هنر فلز كاري به وجود آوردند.

چاقو زنجان
چاقو زنجان


در اوايل حكومت شاه اسماعيل صفوي در جنگ بين ايرانيان و عثمانيان، برای تامين ابزار جنگي از شهرهاي مختلفي کمک گرفت، در كتاب«شاه جنگ ايرانيان در يونان و چالدران» آمده است :اسلحه در بسياري از شهرهاي ايران ساخته مي‌شد ولي چند مركز اسلحه سازي در ايران بيش از ساير نقاط اهميت داشت، يكي از آنها كرند بود كه انواع اسلحه از جمله زره، كاسك(خـُود) را در آنجا مي‌ساختند ديگري زنگان يا زنجان به شمار مي‌آمد و صنعتگران زنجاني در ساختن شمشير و خنجر مهارت داشتند، در اصفهان، ري، تبريز نيز انواع اسلحه را مي‌ساختند .

با تشويق شاه اسماعيل صنعتگران ايراني كه در خارج از منطقه آذربايجان بودند نيز مبادرت به ساختن اسلحه مي‌كردند. در حقيقت از اواخر قرن دهم هجري برتري اسلحه‌ي ايراني در جهان آن روز زبانزد همگان شد. تاورينه، سياح معروف فرانسوي، كه در زمان شاه صفي و شاه‌عباس دوم ، شاه سليمان 9 بار به ايران مسافرت كرده معتقد است كه ايرانيان در هنر فولادسازي مهارت و استادي كامل دارند و مي‌دانند چگونه فولاد را براي ساختن تيغه‌هاي شمشير، خنجر، قمه، چاقو با زاج و ساير مواد در مراحل مختلف آماده كنند. مرغوبيت محصولات پولادين اين هنرمندان، مديون فولادي است كه از ناحيه‌اي از هند به نام گل كندا، به ايران آورده مي‌شد.

در دوره‌ي صفويه استاداني چون عبدالغفار سكاك(پيشواي ديني) نقش مهمي در رونق چاقوی زنجان داشته است. اين صنعت تا دوره‌ي قاجاريه، يعني تا دوره ناصرالدين شاه به همين سبك ادامه داشته است و معروفترين آنها چاقوهاي كرند و يا چاقوهای ساخت حسن (نام استاد زنجاني از استادان آن دوره ) بوده است.

«از حدود قرن 10 هجري قمري شهر زنجان يكي از مراكز مهم صنعتي بوده است كه در آن كارگاههاي مختلف اسلحه‌سازي داير و چاقوسازی نيز يكي از صنايع جنبي آن، محسوب مي‌شده است».
با كشف مجموعه‌ي منحصر به فرد مرد نمكي، پيشينه‌ي تاريخي اين صنعت در زنجان از هيجده قرن پيش به طور قطع مشخص است. از ديگر مدارك موثق موجود در مركز اسناد ملي مي‌توان به مكاتبات معمول شده و يك برگ صورتجلسه‌ي چاقوسازان كه به تاريخ 1323 شمسي اشاره نمود. در اين سند مهم اسامي و امضاء 31 نفر از چاقوسازان زنجاني قيد شده است .

چاقو زنجان
چاقو زنجان

چاقو نماد شهر زنجان

با توجه به تاریخچه چاقوی زنجان که در بالا گفته شد چاقو در شهر زنجان قدمت طولانی داشته و امروز از آن نماد شهر زنجان یاد می شود که در بلوار اشراق زنجان شما می توانید چاقو را که به صورت نمادین ساخته شده است را مشاهده کنید .

صادرات چاقوی زنجان به کشور های خارجی

امروزه کشور های ترکیه ، عراق ، ارمنستان واردات چاقو و کارد های باکیفیت زنجان را انجام می دهند از طرفی کشورهایی مانند آمریکا و کانادا در چند سال اخیر از چاقوی زنجانی به عنوان یکی از کالا های وارداتی در حوزه صنایع دستی و گردشگری استفاده نموده اند.

صادرات چاقوی زنجان به کشورهای دیگر دارای اخذ مجوز صادراتی و گمرکی سنگینی است و میزان استقبال دیگر کشورها از این حوزه به دلیل این مشکل کمرنگ تر است .

چاقو زنجان
چاقو زنجان

بهترین برندهای چاقوی زنجان

امروزه در بازار ایران چاقوی چینی که با نام چاقوی زنجان به فروش می رسد که دست ساز بوده و اصلا در زنجان ساخته نشده است اما به اسم چاقوی زنجان به فروش می رسد که در اینجا قصد داریم تا برندهایی مشهور و مهم که چاقوی زنجان و کاردهای دست ساز را تولید و به فروش می رسانند را به شما معرفی می کنیم :

چاقوی حیدری زنجان

برند چاقو سازی حیدری از سال 1348 با ملاک اولیه کیفیت محصولات ارایه شده به مشتریان در زمینه تولید و واردات انواع چاقو و لوازم جانبی استیل و فولاد فعالیت دارد. استاد حیدری از قدیمی ترین تولید کنندگان چاقوی آشپزخانه در زنجان می باشد .

یکی از ویژگی های تولیدی چاقوی حیدری استفاده از متریال های خوب و با کیفیت در ساخت چاقو است برای مثال کمتر تولید کننده در ایران از تیغه های تتانیومی در چاقوهای خود استفاده می کند و چاقوی سازی حیدری  تنها تولید کننده داخلی است که از این تیغه های ضد زنگ در چاقوهای خود استفاده می کند. چاقوی حیدری یکی از بهترین تولید کننده های چاقوی زنجان می باشد .

چاقوی مراورید

جزو قدیمی ترین چاقوسازهای زنجان تولیدی مراورید ات که در سال 1352 تاسیس شده است. اگر از لحاظ کمیت تولید بخواهیم تولیدی های چاقو در کشور را رتبه بندی کنیم شاید بتوان رتبه اول را به این تولیدی داد . چاقوهای مروارید شامل بخش وسیعی از چاقو ها از جمله چاقوی جیبی ،چاقوی آشپزخانه ،چاقوی طبیعت گردی ،تبر ، ساطور و… می شود .

چاقوی قربانلو

تولیدی قربانلو در ابتدا فقط بصورت تخصصی چاقوی آشپزخانه تولید می کرد ولی اکنون با گذشت سالهای متمادی و کسب تجارب ارزنده انواع چاقوهای آشپزخانه ، ساطور ، قند شکن ، چاقوی طبعیت گردی و … را تولید می کند .کارهای تولیدی قربانلو شاید ظاهری مدرن نداشته باشند ولی از لحاظ کیفیت توان رقابت با تمام محصولات و چاقو های خارجی را دارد.

چاقوی منفرد

چاقوی منفرد چهل ساله دارد و برندی محبوب و سرشناس در زمینه طراحی و تولید انواع  چاقوی آشپزخانه است . اگر بخواهیم از بین محصولات و تنوع فراوان این تولیدی محبوبترین اش را انتخاب کنیم باید به سرویس چاقوی آشپزخانه منفرد اشاره کنیم .این سرویس ظاهری بسیار مدرن دارد و از لحاظ ظاهری و کیفی بسیار مرغوب تر از محصولات خارجی می باشد با که محصولات این شرکت بصورت کاملا دست ساز تولید می شود که خود ارزش آن را چندین برابر می کند.

چاقوی الماس

اگر بخواهیم یک ویژگی خاص برای چاقوهای الماس ذکر کنیم تنوع بالاست . تولیدی چاقوی الماس تنوع بالایی دارد و محصولات زیادی از جمله قند شکن ،سرویس عروس ، چاقوی آشپزخانه ،چاقوی شکاری و… تولید می کنند ولی محبوبترین محصول تولیدی الماس سرویس آشپزخانه عروس الماس است . قیمت مناسب در کنار کیفیت خوب سبب شده است تولیدی چاقوی الماس را جزو ده تولید کننده برتر چاقوی آشپزخانه می باشد .

اگر قصد سفر به زنجان را دارید می توانید برای خرید بلیط اتوبوس تهران زنجان به سایت ایباس مراجعه کنید .

چاقوی غفاری

شاید همه ما چاقو های دسته نارنجی تزریق پلاستیک را به یاد بیاوریم باید بگویم که اولین تولید کننده چاقو های دسته تزریق پلاستیک در ایران تولیدی غفاری است چاقو های با ظاهر ساده و ماندگار بالا . تولیدی غفاری در سال 1348 احداث شد و اکنون بیش از 5  دهه از تاسیس این تولیدی می گذرد ،چاقو های تولیدی غفاری بی شک جزو بهترین چاقو های زنجان است .

چاقوی بهرامی

اگر تا کنون از چاقوهای آشپزخانه زنجان استفاده کرده باشید بی شک نام استاد بهرامی و تولیدی او را شنیده اید . چاقو های تولیدی بهرامی تماماً دست ساز می باشد .و همین مسئله سبب شده است که چاقوهای تولیدی استاد بهرامی یک چاقوی بی نقص و ماندگار باشد.استاد بهرامی در کنار کیفیت بالا توجه ویژه ای نیز به پائین آوردن قیمت عرضه محصول است و همین امر سبب محبوبیت و جایگاه ویژه تولیدات او در بین خریداران شده است.

چاقوی بالایی

اگر به دنبال یک چاقوی کاملا دست ساز با کاربردهایی نظیراستفاده در آشپزخانه و آشپزی هستید توصیه ما خرید چاقو های تولیدی استاد بالایی است . تمام چاقو های استاد بالایی کاملا دست ساز می باشد شاید تنوع تولیدی بالایی زیاد نباشد و چندین مدل خاص از چاقو های آشپزخانه را تولید کند ولی همین چند مدل در فروشگاه های چاقو مثل دس ساز ،دیجی کالا و با سلام جزو محبوبترین چاقو ها می باشد.

چاقوی وفا

چاقو های استاد وفا در ظاهر ترکیبی از طرح های کلاسیک و مدرن است . چاقو های تولیدی وفا نیز مانند بیشتر تولید کنندگان چاقو در زنجان بصورت دست ساز می باشد .عموما در همه کارهای استاد وفا متریال چوب را مشاهده خواهید کرد استاد وفا برای چاقوی های خود از چوب با کیفیت سنجد و تیغه های فولادی استفاده می کند.

چاقوی هادی

استاد فضلی یکی از تولید کنندگان چاقوی آشپزخانه است که جزو جدیدترین تولیدی های چاقو زنجان می باشد که کیفیت بالا و سفارشی بودن محصولاتش سبب شده که برند چاقوی هادی سهمی بزرگی از چاقو های صادراتی زنجان داشته باشد . استفاده از متریال های با کیفیت مثل پادوک برای اولین بار توسط استاد فضلی در زنجان مرسوم شد .

ای باس همسفر تمام لحظات سفر شما

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد