نحوه کاپوتاژ ماشین و گرفتن پلاک ترانزیت خودرو

شاید دلتان بخواهد برای سفر خارجی با ماشین شخصی سفر کنید .و شاید کلماتی مانند کاپوتاژ ماشین ، گواهینامه بین المللی ، پلاک ترانزیت و… به گوشتان خورده باشد . برای سفر به خارج از کشور نمی توانید از پلاک ایرانی استفاده کنید  و بایستی پلاک بین المللی برای خودروی خود تهیه کنید.

امروز قصد داریم تا اطلاعات مفیدی در مورد نحوه کاپوتاژ خودرو هزینه های کاپوتاژ و …. در اختیارتان قرار دهیم.

نحوه کاپوتاژ ماشین
نحوه کاپوتاژ ماشین
نحوه کاپوتاژ خودرو
نحوه کاپوتاژ خودرو

کاپوتاژ ماشین چیست ؟

کاپوتاژ ماشین به معنی گرفتن مجوز خروج از کشور برای ماشین شخصی‌ است که اداره کمرگ آن را صادر می کند . اعتبار کاپوتاژ ماشین یک‌ ساله بوده و چنانچه کمتر از یک ماه از اعتبار آن باقی‌مانده باشد، باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. برای کاپوتاژ ماشین باید به اداره کمرگ مراجعه و پس از ارائه مدارک و تکمیل فرم ها ، خودروی شمار را وزن می کنند و مابقی کارهای لازم را انجام میدهند .

مدارک لازم برای کاپوتاژ ماشین

مدارکی که برای کاپوتاژ خودرو لازم است شامل :

  • برگ مالکیت خودرو (برگ سبز)
  • شناسنامه نیرو انتظامی خودرو
  • کارت اتومبیل
  • پاسپورت و شناسنامه فرد مالک
مدارک لازم برای کاپوتاژ ماشین
مدارک لازم برای کاپوتاژ ماشین

شرایط لازم جهت اخذ پلاک بین المللی ( کاپوتاژ ) خودرو

برای اخذ پلاک بین المللی یا همان کاپوتاژ شرایط لازمه را بایستی داشته باشید و در صورت نداشتن یکی از این شرایط امکان اخذ پلاک را ندارید و باید همه این موارد زیر را آماده کنید و بعد به اداره گمرک مراجعه کنید .

  • اصل گواهینامه : با توجه به خودرویی که قصد کاپوتاژ کردن آن را دارید بایستی گواهینامه همان خودرو را داشته باشید به طور مثال برای خودروهای سواری نیاز به گواهینامه پایه سه دارد .
  • عکس 4*3
  • اصل گواهینامه بین المللی : شاید برخی تصور می کنند که گرفتن گواهینامه بین المللی سختی های خود را دارد در صورتیکه حداقل یک گواهینامه را گرفته باشید با ارائه مدارک گواهینامه بین المللی خود را از کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی دریافت خواهید کرد . 
  • پاسپورت : برای کاپوتاژ خودرو بایستی پاسپورت دارای اعتبار داشته باشید .
  • تکمیل فرم های مورد نیاز : فرم هایی که نیاز است را بایستی پر کنید 
  • پرداخت هزینه : هزینه هایی که برای کاپوتاژ خودرو نیاز است را در جدولی در ادامه مطلب قرا می دهیم .

برای کاپوتاژ ماشین به کجا مراجعه کنیم ؟

برای اخذ برگه کاپوتاژ ماشین می توانید با به همراه داشتن همه مدارک لازم به ادارات گمرک بروید و اقدادم گرفتن برگه کاپوتاژ ماشین بکنید ، در هر شهرستانی که هستید باید به اداره گمرک همان ناحیه مراجعه کنید .

برای یافتن آدرس اداره گمرک ناحیه خود به راحتی می توانید با یک سرچ ساده در اینترنت آدرس اداره گمرک ناحیه خود را پیدا بکنید .

هزینه کاپوتاژ ماشین

هزینه هایی که برای کاپوتاژ خودرو نیاز است بپردازید به شرح زیر است :

خدماتهزینه
گواهینامه بین المللی141,000 تومان
کارت خودروی بین المللی130,000 تومان
عضویت یکساله در کانون جهانگردی و اتومبیل رانی63,000 تومان
هزینه گمرک و کاپوتاژ50,000 تومان
برچسب IR دائمی 5,400 تومان

نکاتی درباره کاپوتاژ خودرو

بیش ترین درخواست کاپوتاژ ماشین برای کشور ترکیه و آذربایجان و ارمنستان است و خودروهای باری و سنگین درخواست کابوتاژ خودرو را می دهند .

بهتر است برای نصب پلاک از بست های پلاستیکی استفاده کنید و از پرچ استفاده نکنید چرا که بعد از یک ماه قرار است پلاک خودرو را بِکنید و مادام از آن استفاده نخواهید کرد . بعد از پایان سفر بهتر است پلاک خود را باطل نکنید بعد از گذشت یک سال باید تمدید کنید و در صورت عدم تمدید مشمول جریمه خواهید شد .

اگر شما تا بحال کاپوتاژ ماشین را انجام داده اید از سختی های مجوز گرفتن یا چالش هایی که با آن ها رو به رو شده اید را در قسمت نظرات برای کاربران ای باس بنویسید .

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد