فطیر اردبیل چیست و چرا اینقدر خوشمزه است

قطعا، اردبیل یکی از محبوب ­ترین استان­ های ایران برای سفر می ­باشد.یکی از دلایل این محبوبیت فطیر اردبیل است. یکی از بهترین خوراکی ­ها به عنوان سوغاتی اردبیل همین فطیر یا فتیر اردبیل است.

فطیر اردبیل ، یک نان­ سنتی بسیار خوشمزه و خوش عطر و بو که به قدری مشهور است که در بعضی از استان ­های هم جوار مانند زنجان تقریباً دراکثر فروشگاه ­های آن این نان را می‌توانید ببینید و به یکی از نان های همیشگی سفره خانواده ­ها تبدیل شده است. اگر شما هم یکبار امتحان کنید مطمئن باشید به جمع طرفداران این نان می­‌پیوندید.

شواهد نشان می دهد در اکثر خاطرات گردشگرانی که به استان اردبیل می آیند لذت صبحانه یا عصرانه ای که با این نان در کنار سرشیر محلی و عسل سبلان تجربه می کنند مسئله ای نیست که به راحتی فراموش شود و تقریباً مانند یک برند اردبیلی در ذهن ها حک می شود.

 

چرا فطیر اردبیل معروف است؟

طعم و عطر این نان به علت استفاده از روغن یا کره محلی ، شیر و دقتی که در به عمل آمدن خمیر آن صرف می شود است. دستور پخت های مختلفی دارد و بعضی از آنها انحصاری یکی از شهرستان های اردبیل است. مانند فطیر سراب و  هم به صورت معمولی پخت می شود و هم به صورت مغزدار. طعم کره ای و کنجدی آن طرفداران زیادی دارد.

 

فطیر اردبیل

 

نگاه نو می ­خواهد که بتوانیم باور کنیم اولین قدم برای داشتن زندگی شاد و زیبا استفاده از لذت ­های کوچک و ساده مثل خوردن این فطیر اردبیل در کنار چایی داغ با یک مسافرت کوتاه به شهر خوش آب و هوای اردبیل است.شادی ما را هدایت می ­کند، ذهن را آزاد می ­کند تا از پس مسائل و چالش­ های مختلف اطراف مان بربیاییم.

انتخاب شادی با ماست. حالتان را با سفر به اردبیل و چشیدن مزه ­های متنوع این نان در رنگ ­ها و شکل­­ های مختلف بسازید.

فطیر پزی های معروف اردبیل

فطیر پزی های معروف اردبیل را در خیابان­ های شریعتی، خیابان نعادی، خیابان باکری، بزرگراه شهدا، شهرک سبلان، فلکه بعثت، شهرک سینا و … می­ توانید بیابید. جالب است بدانید اولین جشنواره ” فطیر سنتی ” به مدت 2 روز در محل پل معلق مشگین شهر اردبیل برگزار شد که انواع فطیرهای سنتی در آن به فروش رسیدند.

 

 

فطیر اردبیل

 

در واقع یکی از بخش های مهم اشتغال در استان اردبیل به همین صنعت اختصاص دارد. از ابعاد مشاغل خانگی برای بانوان گرفته تا تولیدی های بسیار بزرگ. بطوری که در بعضی از کارگاه های تولید فطیر سنتی اردبیل با تعداد 50-40 نفر ماهانه 3000 فطیر پخت می شود.

 

 

فطیر اردبیل

 

ممکن است برای افراد کنجکاو این سوال پیش بیاید که چرا به این نان ، فطیر می­ گویند و مانند نان­ های دیگر که از خمیر تهیه می­ شود از عبارت نان استفاده نمی­ شود؟ پاسخ این سؤال در ویژگی خمیر ، فطیر اردبیل است. در واقع فطیر یا فتیر به نانی می ­گویند که به خمیر آن مایه (عامل ور آورنده) نزده باشند و خمیر آن نرسیده باشد.

افرادی که در سفر هم دست از رژیم­ های خود برنمی­ دارند نگران نباشند. فطیر اردبیل بخصوص نوع مغزدارهای آن یک غذای کامل محسوب شده و مصرف یک عدد آن تا چندین ساعت سیری می ­آورد. یادتان باشد فطیر اردبیل را در روزهای آخر و پایانی سفر تهیه کنید تا لذت این خوشمزه اصیل را بهتر به عزیزانتان نشان دهید.

سخن آخر :

مگر نه اینکه همه ما مدام در پی بدست آوردن لذت هستیم. چیزی که جای خالی ­اش این روزها به شدت در زندگی همگی مان احساس می­ شود. روانشناسان معتقدند 40% از لذت­ های زندگی در گرو کارهایی است که عامدانه و با انتخاب انجام می ­دهیم. باقی لذت ­ها به واسطه شرایط و موقعیت­ هایی بوجود می ­آیند که هیچ کنترلی بر روی آن ها نداریم مانند زیبایی، پول، شرایط فیزیکی و … که ممکن است پایدار هم نباشند.

تصمیم یک سفر ،آغاز دوست داشتن خود است.

ارتباطی که سفر با فرآیند نوسازی دارد باعث ایجاد نگرش مثبت و خوش­بینی در افراد می ­شود.

شما لایق شادی هستید.پس درنگ نکنید. ای باس در این نو شدن شما را کمک خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد