فلسفه عید نوروز چیست ؟

شاید برای شما هم سوال باشد که فلسفه عید نوروز چیست ؟ برای گرفتن پاسخ این سوال ادامه این پست رو از دست ندید .

طبیعت در بهار زنده می شود، شگفتن، نو شدن و شروع دوباره مفاهیمی هستندکه بهار،هر ساله پس ازسپری شدن زمستانی طولانی به یادمان می‌آورد، بعد ازهر تاریکی روشنایی است و پس از هر خزانی، می‌توان از نو شگفت،رشد کرد و سبز شد.

فلسفه عید نوروز چیست ؟

بیش از 3000 سال است که ایرانیان، شروع سال جدید را مصادف با آغاز بهار که اولین روز تاریخ شمسی( یک فروردین ماه) است جشن می گیرند. از دیرباز افسانه ای از جنگ جمشید، چهارمین پادشاه سلسلسه افسانه ای با اهریمن روایت می کند؛ زمانی که سیاهی، تاریکی و فقر زمین را فرا گرفته بودو جمشید، با زرهی فولادین به جنگ با اهریمن رفت و تاریکی را شکست داد و برای بزرگ داشت این پیروزی ایرانیان فردای آن روز را” نوروز” یا “روز نو” نامیدند و در سراسر ایران جشن و پایکوپی برگزار کردند.

نوروز برای ما شادی و جشنی است که به واسطه آن آغاز سال جدید و اعتدال بهاری را ( درست زمانی که زمین از خط استوا عبور می کند و زمان صبح و شب یکسان می شود و زمین به اعتدال می رشد) جشن می گیریم ، نوروز برای ما نمادی از نو شدن، پیروزی نور بر تاریکی و در اصل شروع سال جدید است که با آداب و رسوم خاصی مانند چیدن سفره هفت سین ،خواندن دعای سال نو، دادن هدیه با عنوان “عیدی” و بازدید از خانه اقوام شکل برگزار می شود.

فلسفه چیدن سفر هفت سین

با جست و جو در دیوان حافظ ، دیوان سعدی وغزلیات مولانا در می یابیم هر یک از اشیا در سفره هفت سین نماد و سمبل مفهوم خاصی هستند و هدف اصلی چیدن سفره هفت سین درست در لحظه سال تحویل ، کمک به انسان  است تا با استفاده از این مفاهیم و نمادها، از زشتی و تاریکی های سال گذشته عبور کرده و درسال جدیدبه معنا و مفهوم معنوی زندگی که رسیدن به کمال است نزدیک تر شود.

نماد های سفره هفت سین

در سفره هفت سین اشیا به سه گروه تقسیم می شوند ، گروه اول نماد زندگی مادی و کنونی ماست ، گروه دوم نماد زندگی معنوی و گروه سوم نماد اشیاعی هستند که این دو گروه را به طریقی به هم وصل می کنند.

گروه اول ، نمادهایی که دنیای مادی را نشان می دهند :

نوشته های مرتبط
1 of 6

سنگ نمادی از عنصر اصلی تشکیل دهنده زمین (دنیای مادی) است که امروزه با جایگزینی سکه در سفره هفت سین نشان داده می شود ، سبزه که نمادی است از تولد دوباره و رشد بر روی کره زمین و تخم مرغ نماد باروری و زایش است

گروه دوم ، نمادهایی که دنیای معنوی را نشان می دهند :

شمع  نمادی است از نور، روشنایی ، آگاهی و معرفت ، آینه جهان بینی ما را نشان می دهدو ماهی که  آب داخل تنگ نمادی است از بی نهایت و زندگی جاودان انسان و ماهی نماد زندگی است که در آب (زندگی جاودانه) جریان دارد .

گروه سوم ، نمادهایی که این دو دنیا بهم وصل میکند :

سرکه در کوزه ، سرکه نماد روح آدمی است که در کالبد جسمانی (کوزه) قرار گرفته و دو دنیای مادی و معنوی را به هم وصل می کنند.

امیدواریم که فهمیده باشید فلسفه عید نوروز چیست ، سفره هفت سین این مفهوم کلی را به ما می رساند که همه چیز مدام در حال تغییر است زمین و گیاهان که در بهار می شگفند و سبز می شوند در تابستان به بلوغ ، در پاییز به اوج زیبایی و در زمستان با پوشیدن لباس سفید به آخر چرخه می رسد و انسان در کنار گذر از همه این مراحل به آگاهی ، معرفت و کمال می‌رسد و هر سال بهار دیگری را که آغاز دوباره این چرخه است جشن می گیرد.

برای خرید بلیط اتوبوس رشت تهران می توانید به سایت ایباس مراجعه کنید .

عید نوروز در سال 1401

لحظه سال تحویل ساعت 19و 3 دقیقه و بیست و شش ثانیه روز یکشنبه 29 اسفند است و به نام ” ببر” نام گذاری شده و رنگ سال، سایه ای از آبی ( Very Peri ) انتخاب شده است.

بهار بهترین بهانه است برای سفر، زمانی که طبیعت دوباره جان می گیرید و درختان جوانه می زنند و طبیعت سبز می شود؛ اگر برنامه ریزی برای سفر دارید زمانی بهتر از بهار نیست، ایباس با امکان سرویس رزرو بلیط 3 ماه، در طول این فصل در کنار شماست تا سفری با کیفیت و به صرفه را تجربه کنید. اگر خواهان سفر به رشت هستید می توانید برای خرید بلیط اتوبوس به سایت ایباس مراجعه کنید .

هدف ما در ایباس تجربه شایسته شما از سفرهای اتوبوسی بین شهری است؛ ایباس حامی تمام لحظات سفر شما.

1 دیدگاه
  1. Vahid می گوید

    متن کامل و عالی ای بود ❤️

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد