معرفی استان اردبیل به صورت کامل

برای معرفی استان اردبیل باید گفت که یکی از استان های منطقه آذربایجان و ترک زبان ایران می باشد که به آب گرم های طبیعی و عسل طبیعی مشهور است . این استان با داشتن کوهستان بلند و دشت های سر سبز در قدیم نیز ییلاق بسیاری از پادشاهان ایرانی بود .  خاک حاصلخیز ، آب و هوای سرد کوهستانی ، از ویژگی های این استان ترک زبان می باشد. در این پست قصد معرفی استان اردبیل را داریم اگر قصد سفر به این شهر را دارید با ما همراه باشید .

معرفی استان اردبیل و تاریخچه نامگذاری

اردبیل در واقع از تغییر یافته کلمه اردويل است که از دو كلمه ارد + ويل تشکیل شده است که واژه آریایی بوده و «ارد» یعنی نام روز بيست و پنجم از هر ماه و نيز نام يكى از فرشتگان زرتشتى است و به معنى قانونى و مقدس و متشرع است .

«ويل» كه ريشه بسيار كهن آريايى دارد به معنى شهر است . و آردویل يعنى شهر مقدس که امروزه در مناطق تالش نشین استان، هنوز نیز به اردبیل، «آردویل» می گویند که معنی «شهر مقدس» را می‌دهد. اردبیل از شهرهای کهن ایران است که حدود ۵۰۰۰ سال قدمت دارد.

موقعیت جغرافیایی استان اردبیل

برای معرفی استان اردبیل باید گفت که اردبیل با وسعت ۱۷۹۵۳ کیلومتر مربع 1.1 درصد مساحت کل کشور را متشکل شده است . این استان بخشی از فلات مثلثی شکل ایران در شرق فلات آذربایجان واقع است که حدود دوسوم آن دارای بافت کوهستانی با اختلاف ارتفاع زیاد بوده و بقیه را مناطق هموار و پست تشکیل داده است .

مرتفع‌ترین نقطه استان اردبیل ، قله سبلان با ارتفاع تقریبی ۴۸۱۱ است .

اقلیم استان اردبیل

استان اردبیل در منطقه کوهستانی واقع شده و دارای اقلیم نیمه خشک سرد می باشد.  استان اردبیل با وجود داشتن رشته کوه هایی با ارتفاع بیش از 4000 متر و دشت های وسیع باعث شده این استان از لحاظ میزان بارندگی وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق کشور داشته باشد بطوری که شاخص بارندگی اردبیل چیزی بین 250 تا 600 میلی متر  است .

تاریخچه استان اردبیل

برای معرفی استان اردبیل و تاریخچه آن باید گفت ، با توجه به یافته های مورخان از مناطق استان اردبیل ، نشان از مسکونی بودن این استان ، حداقل از هزاره ششم قبل از میلاد است . آثار به دست آمده در محوطه باستانی «شهر یری»، واقع در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر در استان اردبیل گویای تمدن هشت هزار ساله این محوطه است.

تصاویر یافته شده  در این منطقه با تصاویر هیکل ها و سرهای آدمیانی که بر روی اجاق های نعل اسبی ایغدیر یا ایگدیر در شمال شرقی ترکیه در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان نقش بسته شباهت دارد.  کشف آثاری در استان اردبیل که ترکیبی ساده تر از ترکیب اشیای مفرغی بدست آمده از لرستان دارد فرض حیات در دوره مفرغ را در این منطقه به اثبات می رساند .

طبیعت  استان اردبیل
طبیعت استان اردبیل

جاذبه های تاریخی و گردشگری اردبیل

با توجه به اینکه در مطلب جداگانه به جاهای دیدنی اردبیل به طور مفصل پرداختیم در این پست معرفی استان اردبیل به طور مختصر به هر کدام اشاره کوتاه خواهیم داشت :

کاروانسرای سنگی صائین

کاروانسرای سنگی صائین یا کاروانسرای عباسی که مربوط به دوره صفویه می باشد و در ۱۵ کیلومتر جاده سراب می باشد و این بنای تاریخی در سال ۱۳۶۲ در فهرست آثار ملی ایران نیز  به ثبت رسیده است .

پل معلق مشگین شهر

این پل نخستین پل معلق ایران است که در زمینی به مساحت 130 هکتار و به طول 365 متر که مانند پل کاپیلانوی ونکوور کانادا ساخته شده است که هزینه ساخت آن 39 میلیارد تومان و در جنوب مشگین شهر (روستای میرک) واقع شده است .

مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از نظر معماری اسلامی دارای اهمیت بسیاری است. شاه اسماعیل یکم و چندی از سران صفویه در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

شهر یئری

شهر یری با ۴۰۰ هکتار وسعت محوطه‌ای باستانی در نزدیکی مشگین شهر است که از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می‌شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به هفت هزار سال پیش از میلاد می‌رسد

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل دریاچه در داخل شهر اردبیل که وسعت آن حدود 180 هزار متر مربع بوده  و جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل شهری ایران  است که مسیر اطراف این دریاچه بسیار مناسب گشت و گذار و پیاده روی است .

امکانات شهر اردبیل

شهر اردبیل دارای امکانات متنوع بوده که در این مطلب معرفی استان اردبیل قصد داریم تا امکانات رفاهی و ترمینال های مختلف این شهر را مورد معرفی کنیم تا با این شهر بیشتر آشنا شود و از امکانات این شهر به خوبی استفاده کنید :

 استان اردبیل

ترمینال های مسافربری اردبیل

فرودگاه های اردبیل

اردبیل دارای دو فرودگاه می باشد که یکی فرودگاه بین المللی اردبیل می باشد و دیگری فرودگاه پاس آباد می باشد که در پستی جداگانه فرودگاه اردبیل را مورد بررسی قرار دادیم . و اما فرودگاه شهدای پارس آباد که در روزهای شنبه و سه شنبه دو پرواز در هر روز از پارس آباد به تهران و بالعکس از این فرودگاه  انجام می شود .

پایانه مسافربری اردبیل

شهر اردبیل دارای یک ترمینال مسافربری می باشد که 18 شرکت و تعاونی مشغول جا به جایی مسافر به 13 پایانه و شهر اتوبوس رسای دارد و از 31 پایانه و شهر به اردبیل ورود اتوبوس دارد . البته شما می توانید برای سفر به اردبیل یا بالعکس بلیط اتوبوس خود را کمترین قیمت خریداری کنید .

آدرس پایانه مسافربری اردبیل : اردبیل ، بلوار مقدس اردبیلی، ترمینال اردبیل

تلفن پایانه مسافربری اردبیل : 04533816874

برای خرید بلیط اتوبوس اردبیل به تهران و بلعکس می توانید به سایت ایباس مراجعه کنید .

ایستگاه راه آهن اردبیل

شهر اردبیل دارای ایستگاه راه آهن نبوده و از سال 1384  احداث راه آهن از میانه به اردبیل شروع شد و طبق آخرین اخبار تا 98 درصد از این پروژه تکمیل شده است و پیش بینی ها حاکی از آن است که ریل کشی میانه -اردبیل در سال 1401 تکمیل شود و از طرفی ایستگاه راه آهن اردبیل نیز پایان امسال افتتاح خواهد شد .

هتل های اردبیل

در معرفی استان اردبیل میرسیم به هتل های این استان ، شهر اردبیل دارای سه هتل سه ستاره به ایده آل ، سبلان و شورابیل می باشد و باقی هتل های این شهر دوستاره و یک ستاره می باشند که اگر قصد رزرو هتل را دارید می توانید به صورت اینترنتی و قبل از شروع سفر هتل مدنظرتان را رزرو کنید .

غذاهای و خوراکی های محلی اردبیل

شهر اردبیل به کاسه کباب های خوشمزه و تازه  و آش های ترش معروف است از طرفی عسل های کوهی این استان در نوع خود بی نظیر است ،  پس همراه ما باشید با معرفی غذای محلی اردبیل :

آش میوه اردبیل :

آش میوه یکی از آش‌های  ویژه استان اردبیل است که برای پخت این آش از موادی مثل لوبیا قرمز، نخود، عدس، برنج، گندم پوست کنده، رشته آش، گوشت چرخ کرده، آلوی خورشی، برگه آلو زرد، قیسی زردآلو، آلبالو خشک ، جعفری، گشنیز و برگ چغندر استفاده می شود.

کاسه کباب اردبیل :

کاسه کباب یا کباب کاسه جزو مشهور ترین غذاهای اردبیل است که در جای جای ایران پخته می شود اما اولین و بهترین کاسه کباب ها بی شک در خود اردبیل سرو می شود .  کاسه کباب ترکیبی از گوشت، جگر، کره، گوجه و کنجد است که با نان یا برنج سرو می شود. در این کباب، جوجه، جگر، چنجه و کوبیده با هم مخلوط می شوند.

علاوه بر این غذاهای خوشمزه ، شما می توانید از سوغات اردبیل هم دیدن کنید .

آیا به اردبیل سفر کرده اید ؟ از تجربه های سفر به اردبیل و جاهای دیدنی این شهر زیبا در بخش نظرات برایمان بگویید تا با اسم خودتان منتشر کنیم..

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد