جاذبه های گردشگری طبس

شهر طبس شهری در دل کویر با جاذبه های گردشگری جذاب و دیدنی است که به عروس کویر ایران شهره می باشدیافته است . شهرهای کویری را معمولاً برای کویر خلوت و آرام انتخاب می کنند اما شهر طبس با همه‌ی شهر های کویری تفاوت دارد پس برای معرفی جاذبه های گردشگری طبس با ما در مجله گردشگری ایباس همراه باشید .

معرفی کامل شهر طبس

شهر طبس در غرب استان خراسان جنوبی و با مساحت 55400 کیلومتر مربعی پهناورترین شهرستان ایران می باشد که با بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی) 270 کیلومتر و با مشهد 500 کیلومتر فاصله دارد .

طبس شهری است که دوران متفاوت تاریخ را تجربه کرده است. ازجمله دوره هخامنشی، دوره سلوکی، دوره اشکانی، دوره ساسانی، دوران خلافت اسلامی، دوره اسماعیلیان، دوره تیموریان، دوره مغول، دوره زندیه، دوره قاجاریه ، دوره پهلوی. این امر حاکی از قدمت و اصالت شهر طبس است .

شهر طبس از مناطق گرم و خشک است که تابستان های بسیار گرم با بیشینه دمای 40+  و زمستان نسبتاً سرد با کمینه دمای 14- تجربه می کند . میانگین بارش 80 میلی متر این شهر را جزو شهر های کم آب و خشک کشور قرار داده است .

جاذبه های گردشگری طبس + آدرس دقیق

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم شهر طبس دارا ی جاهای دیدنی زیادی است که در ادامه تک تک آنها را معرفی کرده و اطلاعات مختصری را در مورد هرکدام در اختیارتان قرار خواهیم داد :

طاق شاه عباسی طبس

اولین مکان طاق شاه عباس  قدیمی ترین سد قوسی جهان با قدمت 700 ساله و با 60 متر ارتفاع و یک متر عرض و در چیزی حدود 25 کیلومتری شهر طبس و در نزدیکی روستای خرو قرار دارد . در طول مسیر طاق شاه عباس جاهای دیدنی جذابی در انتظار شما خواهد بود .معماری خاص سد شاه عباس به دوره صفویه بر می گردد و به عنوان نازک ترین سد جهان را یدک می کشد . و به مدت 550 سال بلندترین سد جهان بود .

آدرس طاق شاه عباس : خراسان جنوبی – شهرستان طبس – 27 کیلومتری روستای خرو

طاق شاه عباسی طبس
طاق شاه عباسی طبس

باغ گلشن طبس

باغ گلشن یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبس می باشد که برای بازدید از طرف مجله گردشگری ایباس معرفی می شود . باغ گلشن باغی زیبا با آب همیشه جاری در دلی کویر است که باغی با این گستردگی و داشتن آب جاری در نوع خود جالب است باغ گلشن به دستور سومین حاکم طبس یعنی امیرحسن خان ساخته شده و سرسبزی و تنوع بالای گونه‌های گیاهی هم چون انواع گیاهان زینتی و درختان نخل، چنار، کاج، پرتقال، انگور، نارنج است .

آدرس باغ گلشن : بلوار امام خمینی و نزدیکی میدان پلیکان

باغ گلشن طبس
باغ گلشن طبس

اگر قصد خرید بلیط اتوبوس را دارید می توانید از سایت Ebus بلیط اتوبوس خود را خریداری کنید .

روستای اصفهک طبس

سومین جاذبه گردشگری شهر طبس روستای اصفهک است که در 35 کیلومتری شرق شهر طبس قرار دارد که قدمتی 700 ساله داشته و در سال 1357 زلزله رخ داد که 80 نفر از جمعت آن به زیر خاک رفتند و امروز  بخش زلزله زده روستا مرمت شده و آماده بازدید گردشگران از این روستای قدیمی و آسیب دیده است . مرمت این روستا از سال  1394 آغاز و تا امروز ادامه داشته است .آب شیرین قنات های روستا اصفهک پوشش گیاهی این روستا را حفظ کرده که در دل کویر  نوع خود جالب است .

آدرس روستای اصفهک : شهرستان طبس – 35 کیلومتری شرق طبس

روستای اصفهک طبس
روستای اصفهک طبس

کاروان‌سرای خان طبس

این کاروان‌سرا با معماری خاص و منحصر به فرد در روستای رباط خان قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه بر می گردد کارونسرای خان با وسعت بالا سالها محل استراحت  و نفس تازه کردن کاروان ها بود که با معماری چهارگوشه که دارد که هر ضلع آن 52 متر و  با داشتن گنبد شاه نشین ، بادگیر ، و داشتن دو طاق از اهمیت بالایی برخوردار بوده است

آدرس کاروانسرای خان : شهرستان طبس – 112 کیلومتری جنوب غربی طبس- روستای رباط خان

طبس
طبس

روستای نایبند طبس

روستاهای پلکانی محدود به مناطق کوهستانی نیست و در دل کویر لوت و در نزدیکی شهر طبس یک روستای زیبای پلکانی را مشاهده خواهید کرد که در 200 کیلومتری جنوب طبس قرار دارد .

روستای نایبند روستایی زیبا که به ماسوله کویر شهرت دارد با چشمه های آب گرم و آب سرد و بافت خشت و گاه گل که بر روی یک شیب مشرف بر نخلستان‌هایی بزرگ قرار دارد  . روستای نایبند بسیار مناسب فصول سرد سال است و کوهستانی مناسب کوهنوردی در نزدیک این روستا قرار دارد .

آدرس روستای نایبند : شهرستان طبس – 200 کیلومتری جنوب شهرستان طبس – روستای نایبند

روستای نایبند طبس
روستای نایبند طبس

دیگ رستم طبس

در نزدیکی روستای نایبند (13 کیلومتری روستا ) آب گرم مشهوری به نام دیگ رستم قرار دارد دیگ رستم  چشمه‌ای کوچک که در آن آبی سبز رنگ جریان دارد که حاوی گوگرد است ، چشمه‌ای که به دلیل صدای جوشیدن آب در حفره‌های لابه‌لای سنگ‌های آتشفشانی و از زیر صخره‌های سنگی می تواند دست انسان را بسوزاند اما چیزی حدود 200 متر پائین تر آب وارد یک استخر شنا می شود که قابل شنا کردن است . این آب خاصیت درمانی داشته و برای دردهای رماتیسمی استفاده می شود .

آدرس دیگ رستم : شهرستان طبس – 200 کیلومتری جنوب شهرستان طبس – 13 کیلومتری روستای نایبند –دیگ رستم

دیگ رستم طبس
دیگ رستم طبس

کال جنی طبس

هفتمین پیشنهاد مجله گردشگری ایباس از جاذبه های گردشگری طبس ، کال جنی است که در ۳۲ کیلومتری شمال شهر طبس، در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی در نزدیکی آن قرار دارد. فاصله طبس تا کال جنی تنها ۲۵ دقیقه است و شما می‌توانید به‌راحتی در سفر به این شهر از این دره ترسناک دیدن کنید. نام این منطقه از دو بخش کال به‌ معنای دره یا مسیر ایجاد شده به‌وسیله سیلاب‌ها و جریان آب و جنی نیز به اعتقاد بومیان این منطقه در گذشته  محل زندگی جن و روح بوده و بسیار ترسناک است .

آدرس کال جنی : شهرستان طبس – 25 کیلومتری شهرستان طبس –  بشرویه – دوراهی استخرِ شاعر- روستای فشاه

کال جنی طبس
کال جنی طبس

روستای ازمیغان طبس

در دل کویر در 40 کیلومتری شهر طبس محل کاشت برنج چمپاست شاید تعجب کنید اما درست است این روستا با داشن آب همیشگی و داشتن آب و هوای مناسب  دارای شالیزارهای برنج است و یکی از روستای سرسبز شهرستان طبس می باشد که آب در آن به حدیست که می توان در آن شالیزار احداث کرد البته در این روستا شالیزار های شمال با نخلستان های جنوب ترکیب شده است که بسیاری از گردشگران را جذب خود می کند.

آدرس روستای ازمیغان : شهرستان طبس – 40 کیلومتری شمال طبس – روستای ازمیغان

روستای ازمیغان طبس
روستای ازمیغان طبس

آیا تجربه سفر به شهر زیبای طبس را داشته اید ؟ اگر به شهر طبس سفر داشته اید و از جاذبه های گردشگری طبس دیدن کرده اید ، تجربه خود را در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید . اتوبوس یکی از پر طرفدارترین وسیله های نقلیه بین شهری ست، برای خرید تمامی بلیط اتوبوس بین شهری می توانید به ایباس مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد