8 دی ماه – روز ملی صنعت پتروشیمی

به کارگیری صحیح انرژی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در کشورهای توسعه یافته مطرح شده و برنامه ریزی دقیقی برای آن صورت گرفته است.

در کشور ما نیز به دلیل اهمیت بسیار زیاد صنعت پتروشیمی و گره خوردن آن با زندگی روزمره مردم 8 دی ماه را روز ملی صنعت پتروشیمی نامیده اند تا تلنگری باشد برای توجه هرچه بیشتر به این حوزه و ایجاد زیر ساخت های درست و اصولی در کشور.

در همچنین روزی در 8 دی سال 1342 ، اولین مجتمع پتروشیمی ایران ساخته شد.

تفکر بهینه سازی مصرف انرژِی در جهان ، از سال 1970 آغاز گردید.
جالب است بدانید ، در کشورهای در حال توسعه سهم مصرف انرژِی بخش صنعت 34% و بخش خانگی 21% می باشد .
که این آمار در ایران در بخش صنعت 27% و در بخش خانگی و خدمات 40% است. این بدین معناست که بخش خانگی و خدمات در ایران دو برابر کشورهای در حال توسعه مصرف می نمایند.

بخش حمل و نقل یکی از مهمترین بخش های مصرف انرژی در ایران است که حدود 22% از مصرف صنعت پتروشیمی را به خود اختصاص داده است و پس از بخش خانگی در رتبه دوم مصرف قرار دارد.

بنابراین سعی در بهینه کردن مصرف انرژی در این بخش تاثیر بسزایی  در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت فراورده های مورد استفاده در این بخش بنزین ، نفت ، گاز ، گازوییل و سوخت هوایی هستند.

گازوِییل مصرفی بیشتر در بخش حمل و نقل جاده است و سهم بخش حمل و نقل ریلی کشور تنها 2 درصد و سهم کشتی ها تنها 3 درصد است.
حمل و نقل در سال 1397 مصرفی معادل 54 میلیون گازوییل را روزانه به خود اختصاص داده است . برنامه ریزی همه جانبه در خصوص اصلاح زیر ساخت های آن ، ارتقاء ناوگان و بالا بردن فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی موجب اصلاح الگوی مصرف در این بخش خواهد گردید.

در سال های اخیر آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت فسیلی صدمه های زیادی به محیط زیست زده است . در سال 2009 حمل و نقل مسئول 23 درصد از گازهای گلخانه ای انتشار یافته بود.

میانگین سنی ناوگان شامل كامیون ها، اتوبوس ها و مینی بوس ها  در کشور حدود 10 سال است که این خود باعث افزایش مصرف سوخت میشود. ایجاد هاب در حمل و نقل تاثیر  به سزایی در کاهش مصرف انرژی  دارد و کمک بسیار زیادی  به جلوگیری از آلودگی هوا و تخریب محیط زیست میکند.

یکی از اهداف ایباس این است تا  در آینده ای نه چندان دور با ایجاد هاب  حمل و نقل نقشی در بهینه سازی مصرف سوخت داشته باشد.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد