روز ملی حمل و نقل – 26 آذر

26  آذر به پاس خدمات ناوگان حمل و نقل کشور روز ملی حمل و نقل نامیده شده است.

روز ملی حمل و نقل

در سال 1361 در هم چنین روزی حدود یک صد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بودند و موجب بروز آشفتگی در سیستم حمل و نقل کشور شده بود چرا که امکانات لازم برای تخلیه این بارها وجود نداشت .
در همین روز ها با صدور فرمانی از رهبر وقت ایران ، روح الله خمینی کامیون ها و تریلی های زیادی برای تخلیه این بار ها اعزام شدند و همین اتفاق دلیلی برای نام گذاری این روز در تقویم ایران با عنوان روز ملی حمل و نقل شد.

اهمیت حمل و نقل در ایران

به واسطه وجود راه ابریشم که زمانی مهم ترین جاده حمل و نقل دنیا بوده است و قسمت مهمی از آن از ایران می گذشت سیسیتم حمل و نقل در ایران از اهمیت به سزایی برخوردار بوده است.
وپس از گذشت زمان از اواخر سده 14 میلادی و با گسترش حمل و نقل دریایی ، راه ابریشم به تدریج اهمیت خود را از دست داد و با استفاده از کشتی های تجاری استفاده از راه ابریشم متروک ماند.

حمل و نقل دریایی

در تجارت بین الملل بیش از 90 درصد کالاها از طریق حمل و نقل درایی منتقل می شود و بقیه به صورت حمل و نقل ریلی ،جاده ای و هوایی منتقل می شوند . در داخل ایران سالانه حدود 6 هزار تن از کالاهای اساسی از طریق سیستم حمل و نقل دریایی منتقل می شود . قسمت مهمی از این حمل و نقل به انتقال نفت خام و فراورده های نفتی اختصاص داده شده است و بقیه مرسولات به بسته های خشک اختصاص داده می شود.

حمل و نقل هوایی

حدود 100سال است که سیستم حمل و نقل هوایی در جهان کار خود را شروع کرده است. شروع حمل و نقل هوایی در ایران به سال 1304 برمیگردد که اهداف اصلی آن حمل کالا و حمل مسافر به خانه خدا بود.
امروزه حمل و نقل هوایی نقش مهمی در صنعت حمل و نقل کشور ایفا میکند.

حمل و نقل جاده ای

با وجود این که راه های مختلفی برای حمل و نقل وجود دارد باز هم حمل و نقل جاده ای پر مصرف ترین راه برای انتقال محسوب می شود. حمل و نقل جاده ای مزایای بسیار زیادی دارد که حمل و نقل ساده و آسان و بدون زیر ساخت خاص ازمزایای آن محسوب میشود . و از دیگر مزایای آن به صرفه بودن حمل و نقل در عین داشتن کیفیت بالا میباشد.
اتوبوس یکی از وسایل حمل و نقل جاده ای است که تاثیر مطلوبی در این زمینه داشته و میتوان با خیالی آسوده از آن استفاده کرد.

اهمیت حمل و نقل در توسعه کشورها

در بخش حمل و نقل هر کشور فعالیت های زیادی صورت می گیرد . همچنین تحولات سریعی که در این حوزه انجام می شود و ارتباط سیستم حمل و نقل با اقتصاد کشور موجب اهمیت بسیار زیاد آن شده است .
به همین جهت کارشناسان اقصادی از سیستم حمل و نقل به عنوان « نیروی محرکه توسعه » یاد می کنند.
به گفته کارشناسان موفقیت در زمینه اقتصادی مدیون سرمایه گذاری کلان در زیرساخت ها و تجهیزات حمل و نقل می باشد.
بنابرین یکی از لازمه های پیشرفت هر کشوری ، پیشرفت درست و هدفمند در زمینه حمل و نقل می باشد.

سامانه خرید بلیط اتوبوس ایباس

اگر به دنبال خرید بلیط اتوبوس ارزان هستید تا بتوانید با پیشرفته ترین اتوبوس ها سفر کنید و حمل و نقل بین شهری خود را تسهیل کنید پیشنهاد می کنیم یکی از بلیط های بین شهری ایباس را خریداری کنید!

تیم ایباس بر آن است تا نقشی در تحول و توسعه این حوزه با امید برفرداهای روشن ایفا کند. روز ملی حمل و نقل مبارک .

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد