راهنمای سفر سه روزه به شیراز با بهترین برنامه سفر

شیراز شهری زیبا و چشم‌نواز در جنوب غربی ایران که شاعرانی همچون حافظ و سعدی را در خاک خود جای‌داده که امروز قصد داریم تا سفری سه‌روزه به این شهر پرآوازه داشته باشیم در این مطلب راهنمای سفر سه روزه به شیراز را داریم که مفصل برایتان بررسی کرده ایم.

پس امروز قصد داریم تا یک برنامه برای راهنمای سفر سه روزه به شیراز داشته باشیم ، قبل از ادامه می توانید مقاله مربوط به راهنمای سفر تهران به شیراز را مطالعه کنید .

تاریخچه ای از شهر شیراز

شهر شیراز شهری پرآوازه و با قدمت ۶۵۰۰ ساله که به شهر عشق معروف می‌باشد دوران شکوهمندی را پشت سر گذاشته و پایتخت حکومت‌های دیلمیان، آل بویه، اتابکان و زندیه بوده به همین علت آثار تاریخی متعددی به‌جای‌مانده است

شیراز دارای آب‌وهوای گرم و نیمه‌خشک و با میانگین دمای ۱۸ درجه مناسب مسافرت در فصول مختلف می‌باشد که هرساله مسافران بسیاری در فصول بهار و پائیز به این شهر سفر می‌کنند شهر شیراز با وسعت ۱۲۵۰ کیلومترمربع در بین کوه‌های دراک، بمو، سبزپوشان، باباکوهی و چهل مقام واقع شده است.

برنامه سفر سه روزه به شیراز

برای گشت‌وگذار سه‌روزه در شهر زیبای شیراز جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که نمی‌توان در عرض سه روز از همه آنها بازدید کرد پس یک برنامه خوب لازم است تا از وقتتان بیشترین استفاده را کنید:

روز اول برنامه سفر

برای اولین روز از سفر سه روزه به شیراز می‌توانید از مکان‌های تاریخی و آرامگاه‌های داخل شهر بازید کنید و از یک برنامه شیراز گردی عالی نهایت استفاده را ببرید :

شاه‌چراغ

جزو معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی ایران است. شاه‌چراغ آرامگاه احمد بن موسی پر بزرگ امام هفتم و برادر امام رضا (ع) است .و در ضلع شمال شرقی آن برادر کوچک‌تر این حضرت آرمیده است. در شاه‌چراغ معماری اصیل ایرانی و اسلامی را مشاهده خواهید کرد و از ظرافت هنر کاشی‌کاری و آینه‌کاری استفاده شده در این بنای مذهبی است.

آدرس شاه چراغ شیراز: خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان 9 دی

شاه چراغ شیراز
شاه چراغ شیراز

حافظیه

آرامگاه شاعر قرن هفتم هـ.ش حضرت حافظ معروف به لسان‌الغیب در مجموعه حافظیه است که شامل دو بخش شمالی و جنوبی است و بنای گنبدی مقبره حافظ با هشت ستون، در بخش شمالی مجموعه واقع شده است. مرز میان بخش جنوبی و شمالی که ایوان بزرگ با بیست ستون سنگی زیبا و ردیف پله‌های طولانی در دو طرف است.

آدرس حافظیه شیراز: منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهار راه ادبیات

حافظیه
حافظیه

آرامگاه سعدی

آرامگاه شاعر بزرگ سعدی در حوالی باغ دلگشا واقع شده است که ساختمان آرامگاه شامل دو ایوان متقاطع است و ردیف پله‌ها روبه‌روی بنا واقع شده است و دارای هشت ستون می‌باشد. گنبد فیروزه‌ای آرامگاه و استفاده از سنگ مرمر در فضای داخلی، زیبایی بنا را چندبرابر کرده است.

آدرس آرامگاه سعدی: دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

سعدی
سعدی

روز دوم برنامه سفر :

در روز دوم از سفر سه روزه به شیراز ، قصد داریم تا به خارج از شهر شیراز سفر کنیم و از بناهای خارج از شهر نیز بازدید کنیم برای این کار به سمت مرودشت حرکت می‌کنیم که ۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

تخت جمشید

شهر باستانی که در شهرستان مرودشت قرار دارد و در تاریخچه‌ی این بنا پادشاهان هخامنشی که ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و به مدت ۲۰۰ سال آباد بوده است که توسط داریوش اول ساخت آن رو آغاز و حدوداً ۱۲۰ سال ساختش به طول انجامیده است.

تخت‌جمشید در سال ۱۷۹۷ میلادی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و دومین اثر تاریخی فرهنگی ایران محسوب می‌شود.

آدرس تخت جمشید شیراز: استان فارس، شهرستان مرودشت، ۱۱ کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تاریخی باستانی تخت‌جمشید

تخت جمشید
تخت جمشید

نقش‌رستم

نقش‌رستم محوطه‌ای باستانی است که شامل تخته سنگی عظیم با یادگارهای تاریخی از سه دوره تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان می‌شود. که در سال 1302 توسط باستان شناس آلمانی کنکاش شد و بعد از گذشت 13 سال کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های نقش رستم نیز از میان صخره‌ها و سنگ‌ها به دست آمدند . این منطقه باستانی در 15 کیلومتری شمال مرودشت می باشد .

آدرس نقش رستم: استان فارس، شمال شهرستان مرو دشت، روستای زنگی آباد

نقش‌رستم
نقش‌رستم

مجموعه پاسارگاد

برای دیدن این مجموعه تاریخی بایستی 81 کیلومتر دیگر از شهرستان مرودشت به سمت شمال بروید تا به این مجموعه شگفت انگیز و تاریخی برسید . این مجموعه شامل : آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروان سرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است که پنجمین آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو می باشد .

آدرس مجموعه پاسارگاد : استان فارس، شهرستان پاسارگاد، بخش پاسارگاد، ضلع جنوبی میراث جهانی پاسارگاد

مجموعه پاسارگاد
مجموعه پاسارگاد

روز سوم برنامه سفر

برای روز سوم از سفر سه روزه به شیراز ،  برنامه خرید و یک ناهار دنج در بازار وکیل براتون تدارک دیدیم پس با مجله ایباس همراه باشید:

حمام وکیل

کریم‌‌خان زند در زمان حکومتش عمارت‌های بسیاری را در شهر شیراز بنا نمود که شامل حمام، مسجد و بازار که به مجموعه وکیل شهرت یافته‌اند. حمام وکیل شیراز در سال ۱۱۸۷ هجری قمری احداث شد. این حمام وسیع همانند سایر حمام‌های ایران از پیشرفته‌ترین و اصولی‌ترین معماری زمان خود بهره‌مند است .

آدرس حمام وکیل شیراز: حمام وکیل شیراز در خیابان طالقانی و در غرب مسجد و بازار وکیل

حمام وکیل
حمام وکیل

بازار وکیل

کریم خان زند برای سرکشی به شهر لار رفته بود، با دیدن بازار قیصریه شهر لار تصمیم می‌گیرد بازاری شبیه به آن در شیراز بنا کند که ساخت بازار وکیل شیراز در سال ۱۱۷۲ هـ.ق آغاز می‌شود و پس از گذشت ۲۱ سال  آخرین مراحل ساخت آن به پایان می‌رسد. این بازار مرکز اقتصادی پایتخت وقت ایران می‌شود.

آدرس بازار وکیل شیراز: بازار وکیل ورودی‌های متعدد دارد که در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند واقع شده‌ است.

ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری می‌باشد. بازار وکیل دارای دو بخش دیگر به نام سرای مشیر و بازار نو است که معماری این دو جاذبه در این بازار فوق العاده جذاب به یکی از مهم ترین بخش های آن تبدیل شده است.

در بازار وکیل شما می توانید سه بخش را ببینید که بخش های مهم این بازار به حساب می آیند. این سه بخش شامل گذرگاه عبور و مرور مشتریان، حریم حجره‌ها با بلندی ۲ پله بالاتر از سطح زمین و فضای داخلی مغازه‌ها تقسیم می‌شود که هر یک از آنها دارای ویژگی های خاص و معماری هیجان انگیز هستند.

یکی از ویژگی­های برجسته‌ی این بازار سکوهای مقابل حجره­های بازار است که به‌عنوان پیش‌خوانی، فاصله‌ی بین خریدار و فروشنده را حفظ می­کرده و نشان از فعال بودن بازار در ایام قدیم است. این سکوها در گذشته دارای تزئیناتی بودند، اما امروزه تنها ترنج­های برجسته روی آن‌ها دیده می­شود و همینطور محلی برای تعامل بین بازاریان.

بازار وکیل
بازار وکیل

سامانه خرید بلیط اتوبوس ایباس

خرید بلیط اتوبوس ارزان از ایباس با داشتن تیم جوان پشتیبانی توانسته است تا تمامی بلیط اتوبوس بین شهری داخل کشور را با بهترین کیفیت در وسیله ی حمل و نقل و پشتیبانی متعهد در کنار ارائه ارزان ترین بلیط ها به شما به یکی از بهترین های این حوزه تبدیل شود. امیدواریم با خرید بلیط از ایباس مشتری دائمی ما شوید.

اگر شما هم از این برنامه سفر سه روزه به شیراز استفاده کرده اید و تجربه خوبی دارید می توانید آن را در قسمت نظرات مجله ایباس بنویسید .

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد