گنبد سلطانیه نگین فیروزه ای رنگ زنجان

گنبد سلطانیه ، نگین فیروزه ای استان زنجان است ، خالی از لطف نیست که در یک روز زمستانی به دیدن این جاذبه تاریخی بروید و ساعاتی را در شهر زیبای سلطانیه سپری کنید. اگر اطلاعات دقیقی راجع به سومین گنبد بزرگ جهان ندارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

گنبد سلطانیه در استان زنجان و شهر سلطانیه قرار دارد، شهر سلطانیه در 36 کیلومتری جنوب شرقی زنجان است، باید به آزادراه زنجان_قزوین بروید و بعد از شهرهای تاکستان و ابهر به شهر سلطانیه می‌رسید.

در شش ماه اول سال 9 صبح الی 20 شب، در شش ماه دوم سال 9 صبح الی 18 عصر می باشد.

گنبد سلطانیه به دستور محمد خدابنده، هشتمین پادشاه سلسله ی ایلخانان بنا شد.

آدرس گنبد سلطانیه زنجان

در نقشه زیر می توانید آدرس دقیق این گنبد را مشاهده بفرمایید:

داستان گنبد سلطانیه

این گنبد، شاهکار معماری اسلامی در قرن 14 هجری شمسی محسوب می‌شود، که در شهرستان سلطانیه در 22 کیلومتری استان زنجان به دستور محمد خدابنده، هشتمین پادشاه سلسله ی ایلخانان بنا شد. در آن زمان وزیر وقت ایلخانان ، فضل الله همدانی، طراحی این بنا را به عهده داشت که ساخت آن 10 سال به طول انجامید ، پس از اتمام ساخت این بنا، زمانی حدود 3 سال برای تزئین آن وقت گذاشته شد.برای ساخت این بنا از کاشی و آجر استفاده شد که در نوع خودش منحصر بفرد بود، چرا که تا قبل از آن از چوب برای ساخت بنا استفاده می‌کردند.

معماری گنبد سلطانیه

در گنبد سلطانیه از معماری ایرانی و اسلامی استفاده شده است. ویژگی بارز معماری اسلامی، استفاده از قوس‌های برجسته ، مناره ها و طاق‌های چند قوسی است و این ویژگی به وضوح در گنبد سلطانیه دیده می‌شود، این بنا 8 ضلعی ، در سه طبقه ساخته شده، یک سردابه و 32 اتاق به صورت غرفه وایوان دارد و در قسمت بالایی آن در هرضلع یک مناره دیده می‌شود.

گنبد فیروزه ای رنگ سلطانیه ،اولین گنبد دوپوش ایران است ؛ یعنی دارای یک گنبد بیرونی و یک گنبد داخلی است که با این تکنیک گنبد بیرونی با ارتفاع دلخواه ساخته می شود و ساخت گنبد درونی اندازه سقف عمارت را تنظیم می کند.در سطح زیرین ایوان ها نوارهای تزئینی گچ بری وجود دارد که بعد ها با نقاشی تزئین شده‌اند و تعدادی کتیبه در قسمت های مختلف گنبد به چشم می‌خورد.

گنبد سلطانیه1 گنبد سلطانیه نگین فیروزه ای رنگ زنجان

داستان تربت‌خانه گنبد سلطانیه

سلطان محمد خدابنده به واسطه آن که مادرش مسیحی بود در ابتدا دین مسیحیت را برای خود انتخاب کرده بود اما پس از مدتی با شناخت دین مبین اسلام ، مسلمان شد، در هنگام ساخت گنبد به نجف رفت و سعی داشت حرم حضرت علی (ع) را به ایران بیاورد اما با مخالفت شدیدی روبه رو شد و مقداری از خاک حرم امیرالمونین را با خود به گنبد سلطانیه آورد ، به همین جهت در ضلع جنوبی گنبد سلطانیه ، قسمتی با نام “تربت خانه” می بینیم و کتیبه هایی با خط کوفی که قسمتی از آیات قرآن کریم بر روی آن ها هک شده است.

برای خرید بلیط اتوبوس زنجان تهران می توانید به سایت ایباس مراجعه کنید .

بازسازی گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه ،بزرگ ترین بنای آجری جهان، به دلیل قدمت بیش از 700 ساله ی آن ،دربازه های زمانی مختلف نیاز به مرمت پیدا کرده است. بررسی ها نشان می دهد قسمت‌های بسیاری از آن ریزش کرده و در سقف طاق‌ها ،ترک‌های زیادی به چشم می‌خورد ،در سال 1348 اولین اقدامات لازم برای مرمت انجام شدو طی 9 به طول انجامید.

مناطق گردشگری اطراف گنبد سلطانیه

موزه سلطانیه: 

در این موزه اشیا با ارزش گنبد سلطانیه نگهداری می شود، شامل انواع سکه های مسی و نقره ای،پی سوز سفالی،بشقابی ساده،انواع کاشی های زرنگار ،صلیبی ساده و….

بستنی فروشی معروف علی بابا : دراطراف گنبد سلطانیه “بستنی فروشی سنتی علی بابا” قرار گرفته که به بستنی های سنگی‌اش معروف است، پیشنهاد می کنیم پس از بازدید از گنبدسلطانیه به این بستنی فروشی معروف بروید و بستنی خوشمزه اش را امتحان کنید.

آدرس : استان زنجان، سلطانیه، میران امام خمینی، بین بلوار آزادی و پیروزی

گنبد سلطانیه2 گنبد سلطانیه نگین فیروزه ای رنگ زنجان

سخن آخر

شهر به شهر کشور عزیزمان ایران ،پر است از جاذبه های ارزشمند تاریخی که هر کدام یادگاری از سلسله پادشاهی های مختلفی است که در ایران حکومت کرده اند، نقطه یه نقطه ایران را باید گشت چرا که هر کدام از این بناها قسمتی از هویت ماست. باشد که در نگهداری آن ها بکوشیم.

Ebus همسفر همه لحظات سفر شما .

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد