جغور بغور زنجان غذای سنتی و خوشمزه زنجانی ها

یکی از جذابیت هایی که در سفر به شهر زنجان با آن مواجه می شوید غذای محلی به نام جغور بغور زنجان می باشد. شما با قدم زدن در خیابان ها و مراکز خرید این شهر زیبا تعداد زیادی از گردشگران و افراد محلی را می بینید که در صف سفارش جغوربغور خوراک خوشمزه ایستاده اند و شور و هیجان آنها و صد البته بوی بسیار وسوسه کننده این غذا شما را هم وادار می کند که یکبار آن را امتحان کنید.

جغور بغور زنجان

شاید برای خیلی ها سوال باشد که جغور بغور غذای کجاست ؟ جغور بغور غذای محلی زنجانی ها است و بسیار طرفدار دارد و در گویش محلی به آن “جیغیر بیغیر” می ­گویند.

اگر از دوستان و یا کسانی که به زنجان سفر کرده­ اند نظرشان در مورد جغور بغور را بپرسید ، قطعاً عاشق آن شده­ اند و همین غذا برای معرفی زنجان کافی است . در خیابان های زنجان که چرخ بزنید سفره ­خانه ­ها، رستوران­ های سنتی و جگرکی ­های فراوانی را می­ بینید که این غذا را در ظرف ­های مسی به همراه نان سنگگ و یا لواش روی سینی­ های بزرگ به مشتریان می دهند.

مطمئن باشید بوی عطر نان تازه و دلچسب جغور بغور زنجان قدرت مقاومت را از هر بیننده­ای گرفته و همه را وادار به چشیدن یکبار این غذا می­کند. البته نوشیدن چای در یک استکان کمر باریک بعد از آن لذت این غذا را دو چندان می کند.

این غذا سالهاست در منوی رستوران های زنجان از رستورانهای پر زرق و برق گرفته تا رستوران­های سنتی و مغازه های کوچک جیگرپزی جا خوش کرده و تقریباً در تمامی غذاخوری­ های زنجان این گزینه را در منو خواهید دید.

پیشنهاد می کنیم در سفرهای خود به شهر زنجان این غذای لذیذ جغوربغور را از دست ندهید .

ترکیب مواد جغور بغور زنجان :

این خوراک از سرخ کردن جگر، دل و قلوه خرد شده گوسفند، گاو و یا مرغ و همچنین پیاز، سیب زمینی و رب، فلفل و سایر ادویه ها در روغن تهیه می شود و بسیار خوشمزه می باشد. از لحاظ ترکیب غذایی بسیار شبیه یک خوراک ملی اسکاتلندی به نام هاگیس می باشد.

هاگیس مخلوطی از جگر، قلب و ریه‌های گوسفند است که با گوشت گاو یا گوشت گوسفندی و جو دو سر، پیاز، فلفل قرمز با اضافه کردن مقداری ادویه و چاشنی های دیگر تهیه می‌شود. این مخلوط را داخل معده گوسفند جای می‌دهند و می پزند. یک غذای ارزان خوش طعم و مغذی است که قبلاً بعنوان غذای محلی شناخته شده بود ولی در سال های اخیر بعنوان غذای رسمی در برخی مراسم سرو می شود.

جغور بغور زنجان
جغور بغور زنجان

راه های دیگر پختن جغور بغور

جغور بغور را می‌توان با جگر مرغ هم تهیه کرد. از آنجاییکه که این غذا مواد اولیه کمی دارد و براحتی و با سرعت آماده می‌شود یک غذای فست‌فودی هم به حساب می آید.

جغور بغور با گوشت چرخ‌کرده هم طبخ می شود که در گیلان به آن «واویشکا» می‌گویند. این نوع جغور بغور هم بسیار سریع و آسان تهیه می شود. برای بهتر شدن طعم آن می توان از رب انار بجای رب گوجه فرنگی و مقدار کمی آبغوره استفاده کرد. همچنین می توانید مقداری جگر سفید یا سیاه چرخ شده را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

در بعضی از دستورهای آشپزی برای طرفداران گیاهخواری از بادمجان های مکعبی خرد شده و تفت داده در روغن بجای استفاده از گوشت چرخ شده توصیه شده است.

بهترین جغور بغورهای زنجان کجاست ؟

در لیست پایین اسامی بهترین مکان هایی که جغور بغور زنجان را درست می کنند را آورده ایم و علاوه بر این ها برای پیدا کردن بهترین جغور بغور و خوشمزه ترین جغور بغور زنجان از افراد بومی راهنمایی بخواهید. چرا که جغور بغوری خوشمزه تراست که در تهیه آن از مواد تازه و سالم استفاده شده باشد. ضمناً بعضی از رستوران های سنتی زنجان این غذا را با دوغ محلی سرو می کنند که طعم بینظیر آن تا مدت ها زیر زبان هر مسافری خواهد ماند که این موضوع حتماً یک راهنمایی از محلی های زنجان می طلبد.

برخی از این رستوران ها در روزهای مشخصی از هفته با اجرای موسیقی سنتی از میهمانان خود پذیرایی می کنند . با گذراندن اوقات شاد همراه با موسیقی آذری سنتی زنجان در کنار یک وعده غذای خوشمزه جغور بغور زنجان خاطره ای فراموش نشدنی از سفر به شهر زنجان را برای خود بسازید.

اگر علاقمند به سفر به زنجان و خوردن این غذای لذیذ هستید با تعدادی از رستوران ها و جگرکی های با کیفیت زنجان آشنا شوید :

رستوران سنتی کاروانسرا سنگی زنجان :

این مکان یکی از جاهایی است می توانید جغور بغور زنجان را در انجا پیدا کنید .

آدرس: زنجان – کمر بندی زنجان- میانه، روبروی ایستگاه راه آهن

جگرکی انصاری

آدرس: زنجان – میدان آزادی

رستوران سنتی مشاهیر

آدرس: زنجان – میدان دارالقرآن

رستوران هفت چنار

آدرس: زنجان – میدان انقلاب، ابتدای سعدی جنوبی

جغور بغور اسکندر

آدرس: بازار قدیم زنجان

جغور بغور مشد عباد

آدرس: سه راه امجدیه، خیابان مطهری، بلوار 17 شهریور

رستوران نارنج

آدرس: شهر زنجان – خیابان شهدا

جغور بغور عرفان

آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان حاج شیخ علی

رستوران جغور بغور

آدرس: زنجان – خیام، خیابان فردوسی، خیابان ضیائی

حتی برخی از هموطنان عزیزی که در تهران هستند به خاطر این که فاصله زنجان تا تهران کم هست ، برای خوردن این غذا به زنجان می آیند و بعد از صرف غذا دوباره به تهران برمیگردند .

با Ebus باشید تا یک گردش خوشمزه را در زنجان تجربه کنید.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد