اهمیت واکسیناسیون عمومی

در طول زندگی انسان ، بیماری های واگیر دار بسیاری بوده است که همه مردم را درگیر کرده و موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی و روند زندگی آن ها شده است. بیماری فلج اطفال ، سرخچه ، سیاه سرفه و کزار همگی بیماری هایی بودند که در طول تاریخ ، انسان با آن ها دسته و پنجه زده نرم کرده است و این موارد حاکی از اهمیت واکسیناسیون عمومی است .

اهمیت واکسیناسیون عمومی

در ادامه با اهمیت زدن واکسن و جدیدترین اپیدمی که جهان با آن رو به رو است را بررسی خواهیم کرد که در حال حاضرآخرین اپیدمی که بشر با آن مواجه است بیماری کوید 19 یا همان کرونا است. برای آشنایی بیشتر با اهمیت واکسیناسیون عمومی و نحوه عملکرد واکس با مجله ایباس همراه باشید .

کووید 19

کووید 19 یا کرونا یک بیماری عفونی است که می‌تواند برای همه افراد جامعه در تمام سنین مشکلات جدی ایجاد کند. تا کنون این بیماری باعث مرگ وعفونت میلیون ها نفردرسراسر جهان شده‌ است. اولین مورد مبتلا به این ویروس در چین دیده شد و پس از آن به سراسر جهان انتقال پیدا کرد.

در طول تاریخ اهمیت واکسیناسیون عمومی خیلی زیاده بوده است و واکسن تنها راه و سلاح مردم در مقابل همه این بیماری بود به همین دلیل است که امروزه هر کودکی که تازه به دنیا می‌آید به طریق گوناگون واکسن انواع مختلف بیماری ها را دریافت می‌کند. این بار نیز علم به کمک بشر آمد و اسپوتنیک اولین واکسن کرونایی بود که ساخته شد و به دنبال آن تعدادی واکسن با نام های دیگر عرضه شدند.

اهمیت زدن واکسن کرونا و اهمیت واکسیناسیون عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست واکسن از بیماری شدید، بستری شدن و مرگ جلوگیری می‌کند و معمولا یک راه کم عارضه است و نسبت به عوارض بیماری ،عوارض بسیار کمتری دارد. در واقع زدن واکسن به نوعی مسئولیت اجتماعی تبدیل شده ، چرا که واکسن هم از خود و هم دیگران در مقابل کرونا محافظت کرده و به کنترل پاندمی و برگشت به روال عادی جامعه کمک می‌کند.

اثر بخشی واکسن کرونا به مدت 6 ماه قطعی است و زدن دوز دوم و سوم واکسن کمک به ایمنی کامل بدن می‌کند.

نحوه عملکرد واکسن در بدن

برای آنکه از اهمیت واکسن زدن و اهمیت واکسیناسیون عمومی آگاه شوید بهتر است با عملکرد واکسن در بدن بیشتر آشنا شوید.
پس از آنکه بدن به یک عامل بیماری زا مبتلا میشود سلول های غدد لنفاوی شروع به فعالیت کرده و متعاقباً تقسیم و تکثیر می شوند. این سلول ها شروع به از بین بردن سلول های آلوده و تولید پروتئین های خاصی می‌کنند که کمک به رفع بیماری بدن می‌کند.

اگر بدن با موفقیت این بیماری را از بین ببرد بسیاری از سلول های لنفاوی از بین رفته و تعدادی از آن ها و نحوه عملکرد بدن در مقابل بیماردر حافظه سلول ها باقی می‌ماند.
واکسن کرونا دوز بسیار کمی از این بیماری است و کمک به تولید سلول های لنفاوی کرده و بدن آگاهی لازم از عملکرد مورد نیاز قبل از مواجه جدی با این ویروس را دریافت میکند.
این کل فرآیند و نحوه عملکرد واکسن است.

در دنیا امروز علم ریسمان محکمی است که انسان در مقابل بیماری ها میتواند به آن چنگ بزند . و الان اهمیت واکسیناسیون عمومی بیش از بیش احساس می شود . چون چند سالی است که همه در خانه هایشان مانده اند و حتی به سفر یا مسافر کوچکی هم نرفته اند  .

برای محافظت از خود و دیگران و رعایت حقوق شهروندی واکسن بزنید.

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد