انواع اتوبوس مان را با ایباس بشناسید!

مان، یکی از شرکت های معروف خودروسازیک شور آلمان، مدتی است در زمینه ی تولید اتوبوس های بین شهری هم فعالیت خودش را آغاز کرده است ، بخشی از محصولات این شرکت به سایر کشورها از جمله ایران صادر می‌شود، در این مقاله راجع به انواع مختلف اتوبوس مان و ویژگی های منحصر به فرد  هر کدام از آن ها بیشتر آشنا می شویم.

بررسی انواع اتوبوس مان

شرکت خودروسازی مان ،تاکنون  مدل های مختلفی از اتوبوس های مان را راهی بازار کرده است که البته در ایران تنها سه مدل از این اتوبوس ها موجود است، یکی از نقاط قوت اتوبوس  مان موتور و گیربکس های بسیار قدرتمندی است که در انتهای اتوبوس قرار داده شده است، در تجربه سفر با اتوبوس های بین شهری امنیت حین سفر بسیار مهم است که اتوبوس ها ی مان به دلیل داشتن ترمز بسیار قدرتمند، با عملکرد سریع درمدت زمان کوتاه بسیار مورد توجه واقع شده‌اند و همینطور در جاده های لغزنده و بارانی عملکرد بسیار خوبی دارند،همچینین از نظر مقاومت بدنه  بسیار محکم و قابل اطمینان هستند.

اتوبوس مان مدل   Lion’s City 12:  اگر بخواهید به شکل دقیق تری راجع به ویژگی‌های فنی هر یک از این انواع اتوبوس های مان می توان  به قدرت موتور، گشتاور، تعداد گیربکس  و همینطور تعداد ظرفیت سرنشین این اتوبوس ها اشاره کرد،  پیکربندی موتور این اتوبوس درون خطی است، 6 سیلندر دارد و  دارای  موتور دیزلی  است، قدرت جابجایی آن 9.037 سانتی متر مکعب است و ۲۸۰ اسب بخار قدرت دارد، حداکثر گشتاور آن 1200، 1400 و 1600 نیوتون متر است، این اتوبوس ها دارای دو نوع گیربکس می باشند، مدل اول ۴ ساعت های اتوماتیک و گیربکس دوم 6 ساعته اتوماتیک، و به شکل  دو درب و سه درب تولید می شود، برای اندازه دقیق اتوبوس ها معمولاً ابعاد آنها را به میلیمتر بیان می‌کنند،طول این اتوبوس 12.185میلی‌متر،عرض آن 2.2550 میلیمتر است و ارتفاع آن 3.060 میلیمتر می باشد و تعداد سرنشینان آن 37 نفر است .

اتوبوس مان مدل

اتوبوس مان مدل ۱۲:این اتوبوس با اتوبوس قبلی که از انواع اتوبوس مان معرفی کردیم به لحاظ مشخصات فنی کمی متفاوت است، حداکثر مقدار گشتاور آن 2300 و ظرفیت باتری آن به ۴۸۲ کیلو و ات تغییر کرده است، گیربکس این اتوبوس به شکل آداپتور یک مرحله‌ای طراحی شده و مانند اتوبوس قبلی دردو درب و همین طور ۳ درب تولید می‌شود ، ظرفیت این اتوبوس نسبت به اتوبوس قبلی بیشتر شده و از ۳۷ نفر به ۴۱ نفر رسیده  است، باتری یون لیتیوم و همینطور درایو الکتریکی از ویژگی های منحصر بفرد این مدل اتوبوس مان می باشد.

اتوبوس مان مدل 

اتوبوس مان مدل ۱۲ جی: این اتوبوس از نوع گازسوز اتوبوس های مان است ،موتور آن ۶ سیلندر و درون خطی است و قدرت موتور به دویست و شش کیلو وات که برابر و ۲۸۰ اسب بخار است می رسد، گشتاور این اتوبوس از اتوبوس های قبلی  کمتر است و حداکثر به ۱۲۰۰ نیوتن متر می رسد، دو نوع گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته اتوماتیک دارد، مانند اتوبوس های قبلی به شکل دو درب و سه درب تولید می‌شود و ظرفیت سرنشینان آن ۳۵ نفر می باشد.

اتوبوس مان مدل 

اتوبوس مان مدل سی ، این اتوبوس از نظر ویژگی های فنی بسیار نزدیک به اتوبوس مان مدل جی است، این اتوبوس با موتور دیزلی و سوخت گازوئیلی و  موتور ۶ سیلندر خطی تولید می شود، قدرت جابجایی آن ۲۰۱۰ ۵۱۸ سانتی متر بوده و قدرت موتور آن ۲۳۵ کیلو وات یا به عبارتی ۳۲۰ اسب بخار می باشد، دو نوع گیربکس ۴ سرعته و ۶ سرعته دارد و به شکل دو درب و سه در طراحی می‌شود ظرفیت این اتوبوس ۴۵ نفر است.

اتوبوس مدل مدل

اتوبوس مان مدل ال:یکی دیگر از انواع محصولات کمپانی اتوبوس مان  است، که سوخت گازوئیل دارد و موتور آن از نوع دیزلی است، حداکثر گشتاور این اتوبوس ۱۶۰۰ نیوتن متر مربع می باشد، و مانند نمونه های قبلی دو نوع گیربکس ۴ سرعته و ۶ سرعته اتوماتیک دارد، ظرفیت آن از همه نمونه های قبلی که معرفی کردیم بیشتر است و ۴۹ نفر مسافر در آن جای می‌گیرند، این مدل اتوبوس مانند مدل‌های قبلی در دو نوع دو درب و سه درب طراحی شده است.

 اتوبوس مان مدل 

اتوبوس مان مدل یو: سوخت مصرفی این اتوبوس گازوئیل است و موتور آن از نوع دیزلی است، موتور این اتوبوس ۶ سیلندر و از نوع خطی می باشد و قدرت موتور آن ۲۰۶ کیلو وات یا به عبارتی ۲۸۰ اسب بخار است، گشتاور موتور بین ۱.۲۵۰ نیوتن متر مربع تا یک و ۶۰۰ نیوتون متر مربع می باشد و از دیگر ویژگی های آن می توان به ۴۵ نفر ظرفیت این اتوبوس اشاره کرد و مانند اتوبوس‌های قبلی دو نوع گیربکس ۴۰۶ ساعت‌ها دارد و در دو شکل دو درب و  سه درب طراحی شده است.

اتوبوس مان مدل 

اما می رسیم به آخرین مدل اتوبوس مان به نام اتوبوس مان ۱۸ این اتوبوس به صورت با موتور دیزلی و سوخت گازوئیلی طراحی شده و قدرت موتور آن ۲۴۳ کیلو وات و در واقع ۳۳۰ اسب بخار است ظرفیت این اتوبوس ۴۹ سرنشین در واقع اکثر اتوبوس مدل های اتوبوس مان در خصوصیت‌های کلی به یک شکل طراحی شدن و تنها تفاوت آنها در مسائل فنی بسیار جزئی است.

تجربه ی سفر با اتوبوس های مان را دارید؟ برای ما بنویسید از نظر شما بهترین اتوبوس بین شهری کدام است؟ ولو، مارال ، درسا یا اتوبوس های مان؟

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد